naar top
Menu
Logo Print

ABN-AMRO Nederland: schoenenbranche onder druk

René Broekaert

Op 9 maart jongstleden publiceerde ABN-AMRO Nederland een studie over de schoenenbranche in Nederland.Uiteraard zijn er een aantal verschillen met de situatie in ons land, maar men kan er toch van uitgaan dat de grote tendensen in de Nederlandse schoenensector parallel lopen met hetgeen in België gebeurt of nog te wachten staat. In een vorige E-News publiceerden we een aantal bespiegelingen over de internetverkoop. Ook de invloed van de sneakerverkoop en de vergrijzing zijn belangrijke elementen die in deze studie aan bod komen. Service en expertise zijn mogelijke antwoorden op de uitdagingen.

Sneakertrend houdt schoenwinkels bezig

De sneakers zijn momenteel relatief populair bij de consument. Schoenwinkels houden daar bij hun inkoop rekening mee. Een uitdaging voor veel schoenwinkels daarbij is dat de grote merken op dit gebied (Nike en Adidas) veelal exclusief verkopen via specifieke, geselecteerde sneakerwinkels. De consument heeft echter ook interesse in schoenen van andere sneakermerken. Voor bijvoorbeeld sommige damesschoenwinkels geldt door de sneakertrend wel dat uitgaven lager zijn geworden: vrouwen kopen daar nu sneakers als alternatief voor duurder schoeisel van voorheen. Maar ook de sneaker in een wat duurdere prijsklasse slaat langzaamaan aan bij de consument.

Vergrijzing

Ook de vergrijzing is een uitdaging voor de branche. In 2040 zijn er anderhalf keer zoveel 65-plussers als nu. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben: deze groep doet namelijk relatief lang met een paar schoenen en bezoekt dan ook minder vaak de schoenwinkel dan jongere groepen. Dit is voor de gehele branche een uitdaging, vooral op plekken waar het aandeel van 65-plussers relatief hoog is en waar de 65-pluspopulatie relatief snel groeit. De vergrijzing verscherpt de concurrentie en het is belangrijk om de omgeving van een vestiging te analyseren.

Service en expertise

Door de vergrijzing en het veranderende consumentengedrag is het voor de ondernemers een nog grotere uitdaging om de klant naar de schoenwinkel te krijgen. Is dit een bedreiging? Niet per se. Schoenwinkels kunnen hierop inspelen en zich onderscheiden op service, expertise en klantloyaliteit. Het toevoegen van schoenreparaties en ook (voor zover nog niet gedaan) poetsbeurten biedt een belangrijke stap om meer service te bieden. Dit zorgt ook voor extra contactmomenten met de klant.

Daarbij is er voor kleinere schoenretailers nog een wereld te winnen op het gebied van individuele 'pasvormen' in de winkel. Hiermee kan voor de klant exact zijn of haar maat worden gemeten en kan er een optimale service geleverd worden. Veel kleine schoenwinkels lopen op dit gebied nog achter. Hier zit dus nog veel potentie.