naar top
Menu
Logo Print

Mentaliteitswijziging nodig: meer nadruk op product en productieomstandigheden

Shoes Magazine vuurde zes prangende vragen af op de twee topmensen van de grootste Europese vakbeurzen uit de sector. De Duitse Kristin Deutelmoser, projectdirector van GDS, voorspelt een toekomst waarin duurzaamheid en productieomstandigheden van het grootste belang zijn. Zeker door de stijgende kosten in China. Ook haar Italiaanse collega, Cleto Sagripanti voorzitter van Assocalzaturifici heeft het over een mentaliteitswijziging. Hij beklemtoont hoe belangrijk de kwaliteit van de lokaal geproduceerde producten is.

THE MICAM: CLETO SAGRIPANTI

1. De timing van de West-Europese vakbeurzen in de zomer wordt algemeen positiever onthaald dan de wintertiming, omdat fabrikanten de tussentijd beter kunnen benutten om met de ingewonnen informatie modellen aan te passen. Blijft de timing van theMICAM overeind?

“Voor ons zijn de vastgelegde data de beste, omdat theMICAM plaatsvindt nét wanneer kopers hun orders willen plaatsen. Het is sowieso moeilijk om steeds meer bezoekers aan te trekken, daarom is ons doel het bezoekersaantal van 34.000 (zoals in februari 2014) constant te houden." Toch waren er in februari 2015 meer dan 1.000 bezoekers minder. De komende data van theMICAM zijn al vastgelegd tot 2018, maar toch zou de voorzitter van Assocalzaturifici bereid zijn om die alsnog te wijzigen, zodat de vakbeurs zou samenvallen met Fashion Week in Milaan. “Op dit moment is Milaan niet meer het centrum van de looks. Londen, Parijs en New York staan momenteel boven Milaan. Maar als we met alle vakbeurzen van Milaan én met de organisatie van Fashion Week Milaan zouden samenzitten om tien dagen alles tegelijk te houden, dan zou Milaan als modestad weer aan de top van de wereld staan." Sagripanti benadrukt evenwel dat theMICAM geen fashionbeurs is, maar een zakenbeurs.

2. De schoenensector lijdt sterk onder de problemen met Rusland en Oekraïne. Welke gevolgen heeft dat?

“20% van de export vanuit De Marken gaat naar Rusland. Als de band met Rusland niet verbetert, gaan er jobs verloren."

3. De detailhandel in West-Europa heeft er een slecht seizoen (winter 14/15) op zitten. Wat zijn de oorzaken en hoe kan het tij keren?

“Italië heeft er geen slecht seizoen op zitten. Na zeven jaar crisis geven de mensen opnieuw geld uit aan kwaliteit. De nadruk moet op het product liggen: de ambachtelijke productie en het 'Made in Italy'-label worden opnieuw gewaardeerd. In Spanje, Duitsland en Frankrijk zie je overal dezelfde winkels, terwijl er in Italië veel onafhankelijke winkels zijn die goede producten van degelijke kwaliteit aanbieden. Zo proberen we het verschil te maken. Algemeen doen luxeproducten het wel nog goed in Europa, maar de gewone consument doet het iets minder goed, hoewel er verbetering op weg is.“

"Na zeven jaar crisis geven de mensen opnieuw geld uit aan kwaliteit. De nadruk moet op het product liggen: de ambachtelijke productie en het 'Made in Italy'-label worden opnieuw gewaardeerd."

4. Is de West-Europese retailer zich voldoende bewust van de verschuivingen in het landschap?

“De West-Europeaan zou zich beter bewust moeten zijn van hoe belangrijk het product zelf is. Er is in Europa een belangrijke strijd aan de gang om de Europese productie te ondersteunen. Daarnaast heerst hier ook een achterstand wat de marketing betreft: visuals en communicatie zijn niet te onderschatten."

5. Verleggen de accenten zich niet naar de sterker groeiende consumptiemarkten in het Verre Oosten, waar jullie met theMICAM Shanghai al voet aan de grond hebben?

“Met theMICAM Shanghai creëren we kansen om te groeien als beurs. Omgekeerd zijn er grote delegaties uit Zuidoost-Azië vertegenwoordigd op de beurs hier. Naast het Verre Oosten is ook Zuid-Amerika een snelgroeiende markt."

Cameron Bai, hoofdredacteur van de Chinese editie van het luxelifestylemagazine Robb Report, legt op theMICAM uit dat de oosterse consument veel belang hecht aan de geschiedenis van Europa en dus ook aan het verhaal van een Europees product.

“Wat dat verhaal ook mag zijn, in China verkoopt het! Bovendien hebben ook de jongeren in China veel meer aandacht voor kleine private labels dan in Europa het geval is. Italiaanse producten staan voor luxe, maar dan wel betaalbare luxe."

6. Tot slot: waarom moeten kopers naar theMICAM in Milaan komen?

“Voor de internationale dimensie: de exposanten behoren globaal tot de belangrijkste merken en ook de kopers behoren tot de internationale top. De mogelijkheid om je open te stellen voor nieuwe markten én om je eigen zaak uit te breiden, is er vast en zeker."