naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 09/02/2017

KLANT WIL INLEGZOLEN MET EXTRA'S EN WIL DAARVOOR BETALEN

Lederen zolen blijven top terwijl innovaties aan de deur komen kloppen

Inlegzolen zijn een klassiek gegeven, desalniettemin zullen ze blijven verkopen zolang er schoenen verkocht worden. Zooltjes worden gekocht om diverse redenen, maar één iets staat voorop: de consument van vandaag is op zoek naar extra comfort. Hij is dan ook bereid daar wat dieper voor in de buidel te tasten. Het best verkopende type inlegzool blijft uit leder bestaan, al zijn zolen op basis van gels en memoryfoam aan een opmars bezig. Nieuwe materialen zoals bamboe of soja hebben het moeilijk om zich te manifesteren op de Belgische markt, terwijl ze in het buitenland perfect geïntegreerd zijn.

Niels Cheyns

HET IDEALE AANBOD VAN SCHOENZOLEN

Gouden tip: Presenteer geen hele wand waarbij de klant door de bomen het bos niet meer kan zien. Kies uit elk segment voor enkele producten:

1. lederen segment

De klassieker die het altijd goed zal doen

2. zomers segment

Zolen die fris aanvoelen en goed verluchten

3. winters segment

Wollen zolen die warm en zacht aanvoelen

4. all year round segmenten

Zolen die het jaar door worden gedragen

5. voetcorrigerende segmenten

Kwaaltjes als platvoeten of zweetvoeten kunnen aangepakt worden

TOON & DEMONSTREER!

Presenteer uw assortiment van zolen op een plaats die in het oog springt. Laat uw klant voelen aan de zool, om zo in contact te komen met de materialen, voelen is gratis. Plaats de zool eerst naast de schoen om de klant het verschil in comfort te laten voelen.

Deze sportzool van Débé bestaat uit een ademende polyester toplaag voor een fris gevoel aan de voet. De innovatieve onderlaag is eveneens ademend met een combinatie van kokosvezel en latex.

TRADITIONEEL GEGEVEN

Inlegzolen zijn en blijven een traditioneel gegeven. Klassiekers, gemaakt uit leder of badstof, blijven het goed doen en zijn niet meer uit het assortiment weg te denken. Echter merkt men vandaag bij de consument een steeds stijgende vraag naar toegevoegde waarde. De schoendragende klant is op zoek naar een inlegzool met extra functies. Waar inlegzolen vroeger voornamelijk gekozen werden om een schoenmaat te overbruggen, moeten deze nu ook andere taken volbrengen zoals schokabsorberend, bacteriedodend of geurvretend zijn. Deze tendens wordt zeer duidelijk als er een blik geworpen wordt op de verkoopcijfers. Het middensegment verdwijnt. Ofwel kiest de consument voor een goedkope zool om minieme ongemakken te verhelpen. Ofwel kiest de gebruiker net voor een duurdere zool. De hedendaagse klant wil kwaliteit en dat mag gerust wat extra kosten.

KIEZEN VOOR INLEGZOLEN

De keuze voor een inlegzool in de schoenwinkel gaat meestal gepaard met de aankoop van een paar nieuwe schoenen. Het is dan ook belangrijk om de klant zo goed mogelijk te adviseren. Zo kunt u uw verkoop verhogen. Enkele redenen om tot de aankoop van inlegzolen over te gaan zijn:

Schoenmaat overbruggen

Wereldwijd worden er jaarlijks meer dan 16 miljard paar schoenen gemaakt, slechts een verwaarloosbaar deel wordt op maat gemaakt. Hierdoor zijn schoenen een standaardproduct, maar de voeten die ze passen, zijn dat in geen geval. Om een (halve) maat te overbruggen, kan men een inlegzool gebruiken om zo gemakkelijk in de nieuwe schoenen rond te wandelen. Conclusie: zolang er schoenen gemaakt worden, zullen er ook inlegzolen gevraagd worden.

Temperatuur regelen

In de winter te koud en in de zomer te warm. Onze voeten zijn bij wijze van spreken de thermometer van ons lichaam. Mits een inlegzool kan de temperatuur van de voeten preciezer geregeld worden. Een wollen exemplaar voor extra warmte in de winter of een ademend lederen exemplaar in de zomer. Te warme voeten leiden vaak ook tot zweetvoeten. Door te kiezen voor ademde zolen, kan het zweetvocht ontsnappen uit de schoen en blijven er geen nare geurtjes achter.

Schoenen langer doen leven

De levensduur van de schoen kan verlengd worden met een inlegzool. Door de constante wrijving tussen de voet en het materiaal waaruit de schoenbinnenkant gemaakt is, verslijt deze stof. Door deze wrijving met de voet op de zool te laten plaatsvinden, wordt de schoen gespaard en gaat die langer mee, wat voor de kopende klant zeer belangrijk is.

Kwaaltjes overkomen

Kwaaltjes zoals platvoeten of de hierboven vermelde zweetvoeten kunnen worden verholpen met inlegzolen. Al wil geen enkele fabrikant pretenderen orthopedisch te werken. Indien er hardnekkige problemen zijn die niet verholpen kunnen worden met een standaardinlegzool, is een bezoek aan de orthopedist aangeraden om zolen op maat te maken.

Verhoogd gevoel van comfort

Door de introductie van nieuwe materialen in het productieproces zijn er ook meer mogelijkheden om het wandelcomfort te vergroten. Schokdempende zolen zijn erg populair. De consument kiest vaker voor deze zolen om zo zachter te kunnen wandelen.

MATERIALEN

De klassieke inlegzool wordt gemaakt uit leer, dat is altijd zo geweest en zal door zijn populariteit ook altijd zo blijven. Ook badstoffen zolen zijn standaard. Deze verkopen vlot, de consument stelt er amper vragen bij. Toch geven de fabrikanten aan dat er andere, hoogwaardigere materialen bestaan.

Gels & memoryfoam

De intrede van gels en memoryfoam op de inlegzoolmarkt heeft ervoor gezorgd dat zolen steeds meer extra comfort moeten bieden. Door deze extra comfortlaag op de zool werken ze veel meer als schokdemper, waardoor de consument zacht wandelt. Memoryfoams bestaan uit schuim die zich door de lichaamswarmte vormt naar het model van de voet. Hierdoor ontstaat er een zeer persoonlijk gevoel voor de klant die zo comfortabel door het leven kan stappen.

Bamboe en soja

De Belgische markt is oerklassiek en het is dan ook zeer moeilijk om nieuwigheden te introduceren. In Nederland is de markt ook eerder traditioneel, maar daar staat men ervoor open om innovaties te proberen. Zo zijn er inlegzolen vervaardigd uit bamboe-, kokos- en sojavezels. Deze natuurlijke producten hebben een hoger absorptievermogen en zijn beiden antibacterieel. Twee zaken die de consument verlangen bij hun keuze voor de zool. Als we een blik werpen op het buitenland, merken we daar dat zolen die gemaakt worden uit natuurlijke materialen, wel aanslaan. Men zal deze duurzame vorm ook steeds verder ontwikkelen, waardoor er ook al inlegzolen op basis van mos bestaan. Het is dus zeker niet onverstandig om uw klant kennis te laten maken met de laatste nieuwigheden in uw zaak.

VERKOPEN OP MAAT VAN DE WINKEL

Inlegzolen, te koop bij de schoenhandelaar, zijn een standaardproduct. Hoe je ze verkoopt, is dat niet. Doordat er voor ieder type schoen een type zool bestaat, is het belangrijk om uw assortiment van inlegzolen af te stemmen op de rest van uw winkel. Ook de fabrikanten hebben dit begrepen en hebben constant vertegenwoordigers op de baan die een assortiment van zolen op maat van uw winkel samenstellen om zo uw klanten optimaal te kunnen bedienen en uiteraard ook een maximaal rendement te hebben. Van info tot training tot billboards voor in de winkel.