naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

Luc decuyper maakt van schoenenmaker een succesvolle conceptstore

 

Geen schoenmaker met roetzwarte handen in een muf winkeltje. Wel een aangename zaak waar je letterlijk van de vloer kunt eten en een verzorgde man achter de toog ziet. Luc Decuyper heeft al 28 jaar zijn schoenmakerij Shoerecrafting in de Langestraat in Brugge. Met zijn werkervaring bij Delvaux heeft Luc een oog voor fijne ambachten. Hij is dan ook meer dan een schoenmaker. Door de jaren heen heeft hij de moeilijkheden van de sector opgevangen door de verkoop van onder andere riemen, onderhoudsproducten en handschoenen. Ook zijn online repair is een schot in de roos.

HISTORIEK

Luc Decuyper: “In 1989 ben ik met de schoenmakerij begonnen. Vroeger zat ik een huis of twee verder, maar na een aantal jaar ben ik verhuisd naar de locatie waar ik nu nog altijd zit. Ik ben er eigenlijk heel toevallig in gerold, want ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik nooit een schoenenmaker zou worden. Ik heb negen jaar bij Delvaux gewerkt. Nadat ik daar gestopt was, zag ik dat een schoenmaker zijn zaak verkocht, en zag ik dit als een mooie opportuniteit om deze over te nemen. Maar ik heb altijd een voorkeur gehad voor het fijnere werk en ik wou dan ook af van het stoffige imago van de vuile schoenmaker. Daarom heb ik me vanaf dag 1 gericht op het hogere segment."

Schoenen restaureren

Luc “Ik heb voor de naam Shoerecrafting gekozen omdat ik schoenen restaureer en omdat het goed in Google gevonden wordt. Vooral op fora voor de echte liefhebbers is dit een grote troef."

Autodidact

Luc: “Het vak heb ik volledig zelf geleerd. Mijn basis van bij Delvaux kwam uiteraard goed van pas omdat ik nu nog steeds het fijnere reparatiewerk doe. Al doende leert men het best. Als je kijkt naar mijn eerste reparatie, kun je dat niet vergelijken met wat ik nu doe."

AANBOD

Luc: “Het aanbod is in de loop der jaren serieus uitgebreid. Eerst was het puur als schoenmaker, maar twaalf jaar geleden ben ik begonnen met de verkoop van kwalitatieve herenschoenen omdat ik vond dat dit in het geheel paste. Daarna zijn er nog de wandelstokken, kousen, pantoffels, handschoenen, riemen en boekentassen bij gekomen."

“Ik wou af van het stoffige imago van de vuile schoenmaker”

Concept

Luc: “Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het zo eng vond om enkel maar een schoenmaker te zijn. Door de verschillende producten en de herstellingen ervaar ik zo een leuke variëteit, waardoor ik mijn job met nog meer passie en plezier kan uitoefenen. Toch heb ik ook voor deze weg gekozen omdat ik zo'n vijftien jaar geleden al zag dat de branche stelselmatig aan het achteruitgaan was. Om die veranderingen te kunnen opvangen, heb ik er ook voor gekozen om die extra producten aan te bieden. Ik ben toen ook gaan kijken naar wereldsteden zoals Parijs en Londen om te zien hoe gelijkaardige winkels het aanpakten. Toen zag ik dat ze meer een geheel aanbieden en zo een concept neerzetten, een concept dat werkt."

Hoger segment

Luc: “Voor alle producten en diensten die ik aanbied, heb ik altijd gekozen voor het hogere segment. Zo bied ik onderhoudsproducten aan die vroeger nog nergens te vinden waren in België. Hiermee trek ik de 'schoenenfreaks' aan die willen betalen voor kwaliteit. Zo heb ik mensen die speciaal naar hier komen, zelfs vanuit Leuven of Brussel."

Onderscheiden met concurrentie

Luc: “Op die manier probeer ik me ook te onderscheiden van de concurrentie en heb ik een mogelijkheid om de problemen waarmee de branche te kampen heeft, op te vangen. Vroeger was de verhouding tussen herstellingen en de verkoop ongeveer 50/50. Nu is dat al verschoven naar 60/40, waar de verkoop de bovenhand haalt."

SPECIALITEIT

Luc: “Mijn specialiteit in schoenherstellingen is het volledig verzolen van schoenen. Hier haal ik de zolen van de schoenen er volledig af, vul deze opnieuw op met kurk en bouw de schoen opnieuw op. Dat is wel een kostelijke herstelling (110 euro), maar mijn klanten die schoenen kopen van 300 à 400 euro, hebben dat ervoor over."

ONLINE REPAIR

Luc: “Sinds ik een website heb, zo'n dertien jaar geleden, ben ik gestart met een onlinerepairdienst. Dat betekent dat klanten hun schoenen kunnen opsturen met de post. Ze hoeven enkel een formulier in te vullen dat ze op de website vinden. Als ik ze gerepareerd heb, stuur ik ze terug op en hoeft de klant niet helemaal tot hier te komen. Een formule die werkt, want ik heb er zo'n twee à drie per week. Ook hierdoor is het gekomen dat ik klanten van over heel België heb."

DOELPUBLIEK

Luc: “Mijn klanten zijn de echte liefhebbers van goede kwalitatieve schoenen en hiervoor zorg willen dragen. Mijn doelgroep zijn vooral veertigers en ouder. Toch heb ik de laatste tijd ook jonge mensen die mijn kwaliteit weten te appreciëren en echt sparen voor een paar specifieke schoenen. Maar dat is maar een kleine groep."

HERSTELLINGEN

Luc: “De schoenherstellingen duren, afhankelijk van het werk dat eraan gedaan moet worden, gemiddeld twee à drie dagen. Ik werk ook puur op vertrouwen. Zo krijgen de klanten geen bonnetje mee als ze schoenen binnenbrengen. Door de jaren heen heb ik een visueel geheugen ontwikkeld. Als er mensen binnenkomen om hun schoenen op te halen, weet ik onmiddellijk voor welk paar ze komen."

Geen sneldienst

Luc: “Ik weiger om met een sneldienst te werken omdat ik er niet in geloof. Zorgvuldig te werk gaan gaat niet samen met een korte reparatietijd."

KWALITEIT

Luc: “Door de jaren heen is de kwaliteit van de schoenen in het algemeen er enorm op achteruitgegaan. Een fenomeen dat we wereldwijd zien, en niet alleen voor schoenen. Wat de dag van vandaag nog werkt, zijn de high-end producten en de heel goedkope producten. Denk maar aan winkels zoals de Primark of Action, waar producten tegen extreem goedkope prijzen verkocht worden. Ook bij schoenen is die middenklasse meer en meer aan het wegvallen. Zo hebben we ook de wegwerpmaatschappij gekregen, waarbij mensen ook steeds minder zorg dragen voor hun gerief en, in plaats van iets te laten herstellen, iets nieuws kopen. Ook niet onlogisch als de prijs van de herstelling te hoog is in verhouding met wat ze ervoor betaald hebben. Sommige merken dragen kwaliteit hoog in het vaandel, maar dat is helaas een minderheid."

RECLAME

Luc: “Buiten mijn website maak ik nergens reclame. Bij mij isde mond-tot-mondreclame goud waard. Mensen die tevreden zijn, vertellen dat rond. Vooral op fora wordt er ook veel over gepraat."

ETALAGE

Luc: “Elke maand laat ik iemand mijn etalage onder handen nemen. Ik vind het zeer belangrijk dat deze aantrekkelijk is, ook in de winkel. Ik beschouw de winkel als een verlengstuk van mijn werk. De winkel moet er altijd spic en span bij liggen en ik wil er ook verzorgd uitzien. Ik geloof dat dit een vertrouwen uitstraalt naar de klanten toe en dat ik hun schoenen met respect behandel."

MACHINES

Luc: “Qua machines heb ik een combiné, een pers, een orthopedische pers, een naaimachine, een doornaaier en twee randnaaiers. Mijn machinepark verandert eigenlijk nooit, aangezien er in deze toestellen ook heel weinig vernieuwing zit. Zo is mijn combiné al een oud toestel, maar werkt het nog perfect. Nieuwe toestellen bieden geen meerwaarde voor mijn herstellingen."

TOEKOMST

Luc: “Het is geen geheim dat de schoenmaker een beroep is dat met uitsterven bedreigd is. Het is een trend die al even bezig is. Enkele jaren geleden heeft Het Nieuwsblad met KBC een enquête georganiseerd om na te gaan waar er een tekort aan is in de steden en dorpen. Schoenmakers zaten daar heel vaak tussen, maar er is ook een reden dat ze gestopt zijn.

Als ze niet voldoende werk hebben, is het logisch dat ze sluiten. Je ziet nu wel steeds meer cursussen om die ambachten te doen heropleven, maar ik geloof niet dat er daarom een heropleving van schoenenmakers zal plaatsvinden. Ik denk dat we realistisch moeten zijn en ergens aanvaarden dat we met uitsterven bedreigd zijn. Maar wat ik wel geloof, is dat het sowieso terugkomt, alles komt terug. Wat de toekomst voor mij betreft, zie ik niet direct opvolging. Dat zou wel leuk zijn, maar de dag dat ik op pensioen ga, is die bladzijde omgeslagen en is er plaats voor een nieuw hoofdstuk."