naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

Joris de vos blaast nieuwe frisse wind door familiezaak

 

Hij is jong en wil wat. Sinds 1 januari 2016 nam Joris De Vos de zaak van zijn ouders over en is hij hiermee de zesde generatie van Schoenen De Vos. Het ondernemerschap zit duidelijk in de familie, ook bij Joris. Hij pakte het meteen groot aan en verdubbelde de winkeloppervlakte. Naast al jarenlang een referentie voor comfortschoenen te zijn, is de winkel nu ook een adres waar je ook de 'fashionschoen' kunt terugvinden. Een gouden combinatie, aldus Joris: “Onze klanten vinden het net leuk dat ze én comfortschoenen én de mooiere schoen onder één dak vinden."

JORIS DE VOS IN HET KORT

  • Ontstaan: 1845

  • Zaakvoerder: Joris De Vos sinds 1/1/16
  • Winkeloppervlakte: 300 m²
  • Belangrijkste merken: Mephisto, Floris van Bommel, Gabor, NeroGiardini
  • Adres: Kerkstraat 13-15 - 8420 Wenduine
  • Openingsuren: Winter di-zo : 10-18 uur / Zomer ma-zo: 9-18 uur
  • Opmerkelijke info: de winkel bestaat al zes generaties

HISTORIEK

Joris De Vos: “Officieel is de schoenenwinkel in 1845 begonnen. Daarvoor waren Schoenen De Vos echte schoenenmakers, waar schoenen op maat gemaakt werden. Zijn zoon, Philip de Vos, is in 1893 een schoenenwinkel aan de molen in Wenduine begonnen. Vanaf dan is het telkens van vader op zoon overgegaan, want bij de De Vossen zijn er nooit dochters geboren. Ik ben nu de zesde generatie van Schoenen De Vos. De naam van de winkel is wel veranderd. Die was altijd 'Philip De Vos', maar om duidelijk te maken dat er een nieuwe wind door de zaak waait, is het nu 'Joris De Vos' geworden."



Spelen met schoenendozen

Joris: “Toch heb ik niet altijd een vanzelfsprekend gevoel gehad om de winkel van mijn ouders over te nemen. De wereld rondreizen met mijn surfplank leek lang een mooi idee. Uiteindelijk ben ik management gaan studeren en heb ik een aantal jaar gewerkt voor de Polé Polé groep. Het idee is echter altijd in mijn achterhoofd blijven spoken, want ik zag dat mijn ouders er altijd een mooi leven aan overgehouden hebben. Ze moesten wel hard werken, maar konden toch mooi rondkomen met de winkel. En uiteindelijk ben ik er ook in opgegroeid. Al mijn vrienden hebben gespeeld met Lego en Playmobil, ik speelde met schoenendozen. Op een gegeven moment hebben mijn ouders me gevraagd wat mijn plannen precies zijn. Ze wilden natuurlijk geen zware investeringen doen als ze nog tien jaar moesten werken en ik de zaak niet zou overnemen."

"Al mijn vrienden hebben gespeeld met Lego en Playmobil, ik speelde met schoenendozen"

Zaak overgenomen

Joris: “Ik heb dan vijf jaar in de winkel gewerkt en begon een feeling te krijgen met mijn klanten, en ik vond dat heel leuk. Sinds 1 januari 2016 heb ik de zaak overgekocht en ben ik officieel de zaakvoerder geworden. Ik ben de eerste 'De Vos' die het alleen doet. Ervoor waren het altijd koppels die aan het hoofd van de winkel stonden, zoals mijn ouders en grootouders. Ik doe het zonder mijn vriendin. Ze is dokter-specialist en heeft haar eigen leven. Ik verwacht helemaal niet dat zij haar dromen zomaar aan de kant schuift om bij mij in de winkel te staan. Bovendien kan dat ook een voordeel zijn. Ik ben nogal graag mijn eigen baas en mocht zij mee in de zaak zitten, dan zou dat niet zo zijn (lacht)."

AANBOD

 

Joris: “De laatste drie generaties hebben in hun aanbod gemikt op comfortschoenen. Voor mij was het een logische stap om dat voort te doen. Als je veertig jaar merken van comfortschoenen verkoopt, kun je daar niet opeens mee stoppen. Ons vaste cliënteel vertrouwt daarop. Wat ik wel gedaan heb, is meer de 'fashionschoenen' in het aanbod steken. Zo heb ik een uitgebreide collectie van modellen van Floris van Bommel. Wel met een onzeker gevoel omdat we misschien in ons eigen vlees gingen snijden en dat de verkoop van comfort zou stilliggen. Maar dat was helemaal niet het geval. Onze klanten vinden het net leuk dat ze én comfortschoenen én de mooiere schoen onder één dak bij ons vinden."

Beperkt aantal merken

Joris: “We hebben altijd een beperkt aantal merken in ons aanbod gehad. Ik ben meer van het principe om een tiental merken te hebben met een groot aantal modellen, in plaats van vijftig merken met telkens enkele modellen aan te bieden. Er is altijd nog ruimte om nieuwe merken erbij te nemen, dat heb ik ook gedaan met NeroGiardini voor de dames. Binnen onze vaste merken spelen we ook in op trends zoals de sneakers."

KLANTEN

Joris: “Ons klantenbestand bestaat voor een heel groot deel uit vaste klanten. De mensen komen generaties lang naar ons, de opa die met zijn kleinzoon naar ons komt, en zoveel jaar later komt die kleinzoon met zijn kinderen. Heel mooi om te zien! Vijftien procent van mijn klanten komt uit Wenduine, De Haan en Blankenberge. De rest zijn vooral tweedeverblijvers uit Luxemburg, Duitsland, Nederland en Frankrijk, en de rest van België."

KUSTWINKEL

Joris: “Een schoenenwinkel aan de kust is anders dan schoenenwinkels die in het binnenland liggen. Aan de kust lopen we altijd erg voorop, niet op het vlak van mode en trends, maar op het vlak van wanneer we de collecties in de winkel presenteren. Wij beginnen vroeger met nieuwe collecties en later met de solden. Zo plaatsen we in januari-februari al de zomerschoenen in de etalage, wat heel gek is, want dan vriest het net het hardst. Dat doen we bewust, want wij moeten ons piekmoment al beleefd hebben rond de paasvakantie. Als we dat niet gehad hebben, komt het eigenlijk niet meer goed. Een fenomeen dat de mensen ook willen en dus perfect aanvaarden."

CONCURRENTIE

Joris: “Ik probeer me door onze service te onderscheiden van de concurrentie. Dat doen we door zelf in de winkel te staan. Heel veel mensen komen voor mij of mijn ouders. Ik kan er evengoed voor kiezen om de winkel te laten leiden door een aantal verkoopsters, maar dat wil ik niet. Ik ken mijn klanten, en zij mij. Dat vind ik net heel fijn, want door die band komen onze klanten terug."

VERBOUWINGSWERKEN

Groot aangepakt

Joris: “Toen mijn ouders de winkel overnamen, hebben ze ook enorme verbouwingswerken gedaan waar ze lang op hebben kunnen teren. Na al die jaren was het interieur van de winkel wat verouderd en mocht het een serieuze opfrissing krijgen. Voor mij is stilstaan achteruitgaan, dus heb ik het ook meteen groot aangepakt. Het handelspand ernaast hebben we kunnen kopen en zo hebben we de oppervlakte kunnen verdubbelen. De twee gebouwen zijn volledig afgebroken en we hebben er een nieuwbouw op geplaatst. Van het afbreken van de eerste baksteen tot de laatste afwerkingen in de winkel zijn er acht maanden voorbijgegaan. Dat moest wel, want ik wou op 2 juli opengaan. Ik ben dan ook enorm trots dat het gelukt is."

Materiaalkeuzes

Joris: “Om te beslissen hoe de nieuwe winkel eruit moest zien, heb ik eerst goed gekeken naar wie ons cliënteel is. Bij ons is dat een mooie mengeling van alle leeftijden. We moesten dus niet kiezen voor een heel strakke winkel met een industriële look. Ik wou ervoor zorgen dat het een heel warme winkel wordt waar iedereen zich goed voelt. Maar ik wou ook dat het modern en strak was voor de jongere generatie. Ik heb dan ook veel gestolen met mijn ogen bij andere winkels en er mijn eigen interpretatie van gemaakt. Mijn interieurarchitect heeft me vooral begeleid in de materiaalkeuzes. Zo wou ik parket in de winkel hebben, maar het onze moest resistent zijn tegen hardnekkige elementen zoals zandkorrels."

Overbruggingsperiode

Joris: “Om de periode tijdens de verbouwingswerken te overbruggen, hebben we een paar huizen verder een pop-up geopend. Zo lieten we onze klanten niet in de steek en konden ze via een tv-scherm de vooruitgang van de nieuwe winkel nauwgezet opvolgen. Zonder die pop-up had de winkel niet overleefd. Het was dus broodnodig om blijvende inkomsten te hebben tijdens die acht maanden."

Nieuwe klanten

Joris: “De verbouwingen hebben ervoor gezorgd dat we nieuwe klanten aantrekken. Dat was ook de bedoeling uiteraard. We hebben mensen gehad die zeiden dat ze nog nooit binnengekomen waren tot nu, ook al kwamen ze sinds jaar en dag naar Wenduine. De winkel trekt dus erg aan."

Etalage

Joris: “Dat komt ook door onze etalage. We hebben gekozen voor een etalageruimte van maar liefst 36 lopende meter. Wij noemen dat onze twee winkels. De winkel binnenin is de winkel als we open zijn, de etalage als we gesloten zijn. De mensen kunnen in onze etalage kijken wat ze mooi vinden om de dag erna terug te komen. Onze etalage werkt ook als een trechter. Doordat de etalage niet meteen aan de stoep ligt, worden ze als het ware opgezogen in de etalage en kom je terecht in een aangename cocoon."

"Onze etalage werkt ook als een trechter. Doordat de etalage niet meteen aan de stoep ligt, worden ze als het ware opgezogen in de etalage en kom je terecht in een aangename cocoon"

Fouten

Joris: “Tijdens de verbouwingen is er heel veel fout gelopen. Er waren heel veel mensen die zeiden dat ik mijn deadline nooit zou halen, maar ik heb toch maar mooi veel weddenschappen gewonnen (lacht). We waren volledig klaar zonder 's nachts nog te moeten doorwerken en ik heb zelfs nog naar de voetbalmatch van de Rode Duivels kunnen kijken. Bij problemen hebben we meteen gezocht naar oplossingen en ook de sfeer tussen de werkmannen van de verschillende bedrijven zat goed. Het moeilijkste aan het hele proces vond ik het wachten. Ik ben iemand die absoluut geen geduld heeft."

TOEKOMST

Joris: “Mijn droom is dat ik later kan zeggen dat ik een mooie carrière zonder zorgen heb gehad. Dat ik kan blijven groeien, met of zonder extra winkels. En misschien, als ik ooit zelf kinderen heb, dat zij de winkel overnemen, zodat de zaak nog voor enkele generaties in de familie kan blijven."