naar top
Menu
Logo Print
23/02/2017 - RENÉ BROECKAERT

SCHOENENDETAILHANDEL BLIJFT ONDER DRUK STAAN

Zakenbarometer 2016 ten opzichte van 2015

Voor het vierde jaar op rij sluit de zelfstandige schoendetailhandel in ons land het jaar af met een negatieve omzet ten opzichte van het jaar voordien. De laatste jaren daalde de omzet ieder jaar respectievelijk met 2,3% (2013), 4,7% (2014), 3,9% (2015), en in 2016 bedroeg de omzetdaling zelfs 5,1% ten opzichte van 2015. Allesbehalve cijfers om blij van te worden. Iedereen zoekt verklaringen, maar het is vooral een samenloop van verschillende negatieve invloeden. Wat de toekomst betreft, is het uiteraard koffiedik kijken, maar er zijn toch een aantal redenen om aan te nemen dat er betere tijden in zicht zijn.

CIJFERS INTERPRETEREN: GEMIDDELDEN

 

In de statistieken van dit jaaroverzicht zijn de cijfers van de filiaalzaken niet opgenomen. De gepubliceerde resultaten in dit artikel hebben enkel betrekking op de zelfstandige schoendetailhandel: verkooppunten waar meer dan 80% van de omzet in schoeisel wordt gerealiseerd (naast lederwaren en accessoires). Het gaat om de resultaten van de verkopen in meer dan 150 schoenwinkel-verkooppunten, verspreid over het hele land. Extreme percentages, zowel naar boven als naar beneden toe, werden uit de statistieken verwijderd en er werd ook rekening gehouden, in de mate van het mogelijke, met speciale en uitzonderlijke omstandigheden zoals tijdelijke sluitingen, uitverkopen, verbouwingen en andere elementen die de normale verkoop grondig kunnen beïnvloeden.

NEGATIEVE OMSTANDIGHEDEN

 

De verklaringen die de schoenhandelaars meegeven om de verzwakkende verkopen te verklaren, zijn legio: in 2016 was er een bijzondere samenloop van omstandigheden die de retail negatief hebben getroffen.

Terreuraanslagen

De terreuraanslagen in Zaventem en Brussel in maart vorig jaar hebben gedurende enkele maanden een ernstige negatieve weerslag gehad op de handel, vooral dan in de grotere steden en de shoppingcentra.

Weersomstandigheden

De weersomstandigheden waren ook ongunstig voor de schoendetailhandel: te koud in de zomer en te warm in de herfst, dat doet de verkoop geen goed. Meer dan 60% van de consumenten bestaat immers uit just-in-timeconsumenten, die schoenen en artikelen kopen op het ogenblik dat ze deze nodig hebben. Als de thermometer buiten 20° aangeeft, koopt niemand wolgevoerde artikelen.

Modebeeld

Ook het modebeeld beïnvloedt de verkoop: in 2016 was de hoge laars voor de overgrote meerderheid van de dames uit het modebeeld verdwenen. Vergeten we niet dat de prijs van een hoge lederen laars vaak twee- tot driemaal hoger ligt dan bij een paar pumps, sneakers of ballerina's. Ook dat beïnvloedt de omzetcijfers naar beneden toe.

Internet

De internetverkoop van de grote internationale spelers bleef groeien. Over het aandeel van de schoenenverkoop via deze weg worden heel wat (uiteenlopende) statistieken gepubliceerd, maar er wordt aangenomen dat minstens 15% van de omzet in deze artikelen niet meer via de stenen winkels gebeurt. Bovendien gaat het grootste deel van de internetverkoop naar buitenlandse bedrijven.

Bestedingspatroon

 

De spreiding van de schoenenverkoop over andere marktsegmenten speelt ook een negatieve rol voor de schoenenspecialist: kijk maar naar de vele kledingzaken, boetieks, grootwarenhuizen en discounters die schoenen aanbieden. Het bestedingspatroon van de consument speelt ook zijn rol: de tijd dat een paar schoenen nog als geschenkverpakking werd verkocht (Nieuwjaar, Sinterklaas, verjaardag …) is definitief voorbij: de strik gaat rond dure smartphones, de nieuwe spelconsole of citytrips.

Kinderschoenspeciaalzaak

En dan is er nog de kinderschoenspeciaalzaak die met een knipoog schrijft: “Kinderschoenen verkopen aan de kroost van nieuw samengestelde gezinnen is geen sinecure: schoenen kopen voor de 'andere' kinderen is geen feest, maar een hap uit het budget …"

VERSCHUIVINGEN IN DE LOOP VAN HET JAAR

Bij de analyse van de omzetcijfers per maand stellen we heel wat verschuivingen vast ten opzichte van vorig jaar. In 2015 werd in de soldenmaanden de hoogste omzet gerealiseerd (met 11,6% in juli en 11,1% in januari). Met 10,9% volgde april op de derde plaats. In 2016 was april de beste maand met 12,4% van de gerealiseerde omzet, gevolgd door maart (11,4%), mei (10,4%) en oktober (10,2%). Vorig jaar deden de opruimingsmaanden het een stuk minder goed.

BIJNA 70% IN DRIE DAGEN

De spreiding van de verkopen in de loop van de week loopt parallel met de vorige jaren. De zaterdag blijft de shoppingdag bij uitstek met bijna één derde van alle verkopen (32,5%), gevolgd door de woensdag (19,9%) en de vrijdag (14,9%). Bij deze statistieken werd er rekening gehouden met de sluitingsdagen (meestal maandag en/of dinsdag, en ook zondag). Vooral in landelijke gemeenten, aan de kust en in de toeristische centra zijn er nog wat schoenwinkels die op zondagvoormiddag geopend zijn, en dat blijkt een goede zaak: op die halve dag wordt vaak nog 8,5% van de weekomzet gerealiseerd.