naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 25/01/2017

SNEAKERS WORDEN GEVESTIGDE WAARDE IN SCHOENENAANBOD

Toch is het hoogtepunt al bereikt

 

Sneakers zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Volgens velen zijn ze dan ook een gevestigde waarde geworden. Toch is het hoogtepunt in de hype en de verkoop al gebeurd. De consument is bereid om er een mooie som voor op tafel te leggen, een bewijs dat ze de sneaker als een volwaardige schoen zien. Het succes is te verklaren door het grote comfort dat ze met zich meedragen, en het feit dat ze met elke outfit gecombineerd kunnen worden. Naast de echte sneakermerken bieden ook de traditionele schoenenmerken iets gekledere sneakers aan.

AANBOD

In het sneakeraanbod is er nog altijd een groot verschil tussen een echte sneaker, de sportschoen en een schoenenmerk dat ook inspeelt op deze trend en een sportieve schoen uitbrengt. Merken zoals NeroGiardini, AGL, Paul Green, Kennel & Schmenger bieden een heel andere schoen aan dan merken als New Balance of Nike. Die merken zijn vooral heel populair bij de jeugd en de zogenaamde hipsters. De sneakers die de traditionele schoenenmerken verkopen, zijn vooral gericht op de klant die de sneakertrend wil volgen, maar deze zoekt bij een merk dat ze goed kennen. Dit type klanten draagt deze dan ook maar tijdelijk en zien deze schoenen alleen maar als een leuke afwisseling.

TREND OF BLIJVER?

De sneakers hebben we de laatste jaren enorm zien opduiken in het straatbeeld. Terwijl vroeger enkel de jeugd het sportieve schoeisel droeg, scoort dit type schoen nu bij iedereen. Maar is het nog steeds een trend of kunnen we al van een gevestigde waarde spreken? Zowel de fabrikanten als de meeste winkels geloven een voor een dat de sneaker intussen niet meer weg te denken is en dus een blijver geworden is. Toch geloven sommigen dat het hoogtepunt van de sneaker al bereikt is. Zo zullen sneakers nog altijd in de collecties te verkrijgen zijn en gedragen worden, maar zal de groep die ze draagt, opnieuw kleiner worden. Ook de verkoopcijfers bevestigen dit scenario. De grote verkoopaantallen zijn niet meer zoals vorig jaar, wanneer sneakers op hun hoogtepunt waren.

SUCCES

Het succes van de sneaker is te verklaren door het feit dat ze kunnen worden gedragen door een groot publiek. Of je nu jong of oud, man of vrouw, gepensioneerd of een carrièrevrouw bent, sneakers passen in elke levensstijl en op elk moment van de dag. Een ander aspect dat het succes van sneakers verklaart, is het comfort dat ze met zich meedragen. Er wordt zelfs gesteld dat de sneaker de wandel- en comfortschoen vervangen heeft. Sneakers ogen jong en hip, en dat spreekt een groot publiek aan. Ook voor een relatief lage prijs kun je een paar sneakers kopen. Dat maakt het voor iedereen toegankelijk. Daarnaast kun je sneakers ook combineren in elke kledingstijl, of het nu casual of gekleed is. Een kostuum met sneakers eronder, niemand kijkt er nog van op.

GEMIDDELDE UITGAVE

De consument is bereid om een heuse som op tafel te leggen wanneer ze zich een paar sneakers aanschaffen. Zeker wanneer je spreekt over limited editions, willen de echte liefhebbers makkelijk 300 euro neertellen. Het gemiddelde bedrag dat de consument uitgeeft aan sneakers, is 100 euro. Nog maar eens een teken dat ze deze schoen als een volwaardige schoen zien.

PUBLIEK

Sneakers voor iedereen! Dat is ook wat de fabrikanten denken. Sneakers zijn er in alle maten, modellen en kleuren. Bij de vrouwen vallen sneakers met een plateau- of sleehak in de smaak. Zo voelen ze zich elegant en hoeven ze zich geen zorgen te maken om pijnlijke voeten. Zoek je sneakers die matchen met die van je acht maand oude baby? Geen probleem. Naast de typische sneakers zoals Nike en Adidas springen ook alle schoenenfabrikanten in op de sneakertrend. Zo vind je ook meer geklede sneakers van Gabor, NeroGiardini of Floris van Bommel. Een opvallend gegeven is dat klanten vaak sneakers kiezen van merken waarmee ze al vertrouwd zijn.

EISEN

De consument heeft specifieke eisen bij het kiezen van een paar sneakers. Hierbij primeert het comfort. Vervolgens kijkt de consument naar het design. Ze zijn vooral op zoek naar een eenvoudige sneaker met een leuk detail. Te veel bling en andere decoraties vallen minder in de smaak. Momenteel verkiest de klant liefst lage modellen, waarbij de zolen eruit kunnen, zodat ze hun eigen losse steunzolen erin kunnen plaatsen.

WIT WIT WIT!

Wit wit wit! Witte sneakers zijn erg hot. Je kunt ze niet meer uit het straatbeeld denken. Denk maar aan de all time classic: de Stan Smith van Adidas. Daarnaast zijn donkere kleuren vooral in trek tijdens de koude wintermaanden en mag er al eens iets meer kleur zijn tijdens de zomermaanden. Traditionele schoenenmerken met sneakers in hun aanbod spelen meer in op de klassieke kleuren zoals zwart, grijs en blauw.

SEIZOENEN

Sneakers worden zowel in de zomer als in de winter gekocht. Toch zien we een piekmoment in de lente, wanneer sandalen nog te fris zijn en de winterschoen te warm is geworden. De verkooppunten melden dat er meer sneakers in de zomer verkocht worden dan in de de winter. Toch worden er meer en meer sneakers verkocht in de winter, in vergelijking met de cijfers van vorige jaren.

CONCURRENTIE

De echte sneakerliefhebbers pluizen het hele internet af om op zoek te gaan naar exclusieve paren. Daar ligt de concurrentie met de bakstenen winkel dan ook heel hoog. Maar alle schoenenwinkels verklaren dat ze geen concurrentie van het web ervaren voor de sneakers die zij verkopen. De meeste mensen bekijken wel online wat het aanbod precies is, maar zakken nog steeds af naar de winkel om de schoen te passen.

CIJFERS

De verkooppunten verklaren dat sneakers maar liefst zo'n 15 à 20% van hun totale omzet innemen. Een percentage dat beduidend hoger ligt dan vroeger en niet genegeerd kan worden. Of er nog veel groeipotentieel in zit, is een andere vraag.