naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 10/11/2016

TIEN TIPS VOOR EEN GOEDE WEBSHOP

Hoe maakt u van een e-shop de perfecte aanvulling voor uw winkel?

Een webshop als verlengstuk van een fysieke winkel lijkt vandaag bijna een evidentie geworden. Toch is het dat niet. Winkels die online een verkoopsite willen starten, moeten enkele belangrijke knopen doorhakken. Zodra de site online is, vraagt ook de opvolging een investering om van de e-shop een succesverhaal te maken. We zetten de belangrijkste adviezen op een rijtje.

1. BEZINT EER GE BEGINT

E-commerce groeit in België iets minder snel dan in de ons omringende landen, maar het aantal webshops blijft ook bij ons in heel uiteenlopende sectoren groeien. Wie al een winkel heeft, kan in e-commerce immers een nuttige aanvulling vinden voor zijn offlinewinkel. Stort u echter niet roekeloos in een webavontuur. Ga net als bij de start van een klassieke winkel na of het klantenpotentieel groot genoeg is en waarom het voor uw winkel een meerwaarde kan betekenen. Een businessplan voor een webshop is geen overbodige luxe om het project te onderbouwen.

2. ZOEK EEN WEBPARTNER

Een webshop bouwen is een zaak voor specialisten. In de zoektocht naar een geschikte partner hebt u grosso modo twee grote pistes. Ofwel werkt u samen met een eigen webshopbouwer. Die heeft uiteraard al andere e-commerceprojecten op zijn naam staan, maar ontwerpt voor u een eigen op maat gemaakte omgeving. U heeft als handelaar alles zelf in handen. Ofwel gaat u in zee met een partner die zich door zijn overkoepelende werking en nemen zij de grootste beslissingen voor jou. 

3. ZOEK EEN LOGISTIEKE PARTNER

Wat u verkoopt, moet uiteraard zo snel mogelijk bij de klant raken. Werkt u samen met een overkoepelende partner, dan is de logistiek vaak op dat niveau geleverd. Werkt u alleen, dan is het raadzaam vooraf goed na te gaan met welke distributiepartner u in zee wenst te gaan. Vraag de tarieven en levertermijnen op en ga na of die aansluiten bij uw levertermijnen en de investering die u in gedachten heeft.

Het is overigens geen gek idee om een afhaaloptie in te bouwen. Regelmatige klanten van uw fysieke winkel zullen het appreciëren dat ze niet langs hoeven te komen om een specifiek product te bestellen.

4. STEL UW AANBOD DOORDACHT SAMEN

Een webshop hoeft niet de perfecte online make-over van uw fysieke winkel te worden. Met een e-shop bereikt u een geografisch meer verspreid publiek, en niet alle producten uit een kantoorvakhandel laten zich zomaar naar de andere kant van het land sturen. Voor zeer dure producten (kantoormachines, luxe pennen, enz.) verplaatst een consument zich sowieso nog iets liever naar een winkel om de aankoop te overwegen. Het zijn vooral de snel roterende producten, die een consument vaak goed kent, die alle aandacht verdienen op een webshop.

5. VERMIJD KANNIBALISATIE

Onderzoek van een bedrijfsanalist zoals PWC heeft al meermaals aangetoond dat webshops de fysieke winkels niet of nauwelijks kannibaliseren. Voor kantoorvakhandels lijkt die stelling om meerdere redenen op te gaan. Ten eerste werkt een fysieke winkel in veel gevallen voor de business-to-consumermarkt, terwijl de webshop vaak (maar uiteraard niet enkel) bedrijven faciliteert. Ten tweede kunt u met een webshop het aanbod van bepaalde productcategorieën in de diepte uitwerken. Denk maar aan cartridges. Daarvoor is het qua oppervlakte en stockinvestering vaak heikel om deze per type printer uitgebreid in de winkel aan te bieden. Op een webshop kan dat wel.

6. VERGEET DE DIENST NA VERKOOP NIET

Een vaak onderschat element bij het opzetten van een webshop is de dienst na verkoop. Zeker voor producten die een bepaald niveau van techniciteit hebben, speelt dit element mee. Wie een trui koopt bij een kledingretailer, past de trui en draagt deze als hij goed zit. Denk na over hoe u dat aanpakt. Hebben de medewerkers in uw winkel tijd genoeg om die vragen telefonisch te beantwoorden? Of kan het lonen om iemand gericht de opvolging van de e-verkoop te laten invullen?

7. COMMUNICEER DUIDELIJK

Communiceer op een heldere wijze over wat u verkoopt. Dat lijkt evident, maar dat is het niet. Denk niet in offlinestereotypes. Plaats een herkenbaar logo bovenaan de webshop en laat dat doorverwijzen naar de homepage van uw (gewone) website. Laat de communicatie op de website ook vertrouwen scheppen. Vermeld duidelijk de contactgegevens en plaats er een echte naam bij (van de verantwoordelijke voor de dienst na verkoop bijvoorbeeld). Leg ook duidelijk uit hoe de betaalmethode en de verzendkosten werken. Een woordje uitleg over de beveiliging van de website is eveneens een goed idee.

8. GOEDE PRODUCTCOMMUNICATIE

Het is belangrijk om de bezoeker van de website een duidelijk overzicht te bieden. Aarzel niet om één specifiek product op de homepage uit te spelen. Dat kan een promoartikel zijn of een product dat de zaak typeert . Vervang dit product echter regelmatig. Zorg daarnaast voor een duidelijke navigatie via heldere productcategorieën. Die zullen niet verschillen van de belangrijke categorieën in uw winkel. Een belangrijke valkuil is de overzichtspagina die alle producten binnen een categorie verzamelt. Aarzel niet om een categorie verder op te delen om deze opsomming overzichtelijk te houden. Niets is zo frustrerend als het doorbladeren om op de laatste pagina vast te stellen dat die ene gezochte niet in het aanbod zit. Een goede zoekfunctie (die ook productnummers herkent) is daarom onmisbaar.

9. FOTO'S ZIJN BELANGRIJK

Tracht voor elk product een goede foto te voorzien. Klanten herkennen eerder een verpakking dan een productnummer. Geef hen ook de kans om de foto's uit te vergroten. In het beste geval staat naast zo'n groter beeld ook wat extra uitleg, en blijft de mogelijkheid aanwezig om het product toe te voegen aan het winkelmandje. Laat dat winkelmandje overigens altijd en overal in beeld: een klant die het niet vindt, zal meer dan waarschijnlijk afhaken.

10. BLIJF VINDBAAR

Wie met een webshop start, doet er goed aan om dat zo breed mogelijk te communiceren. In de fysieke winkel, via mond-tot-mondreclame, in uw folders, maar ook via mailings of links op portaalwebsites. Aarzel ook niet om te onderzoeken of Search Engine Optimalisatie (SEO) u verder kan helpen. Dat is een manier om uw webshop hoger te laten scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Ook dit is voer voor specialisten echter. Merkt u dat te weinig mensen via zoekopdrachten bij uw onlineshop terechtkomen, dan kan het nuttig zijn om uw webpartner hiervoor in te schakelen.