naar top
Menu
Logo Print

E-COMMERCE EVENVEEL MENSEN GEVEN MEER UIT

Voorstelling zesde e-commercestudie op comeos summer happening

E-commerce, het blijft een heet hangijzer. Het was dan ook al de zesde maal dat Comeos een e-commercestudie presenteerde. Doe-het-zelf- en tuinproducten voeren lang niet de top drie van meest verkochte items aan, maar worden wel iets meer verkocht ten opzichte van vorig jaar. De belangrijkste drijfveer om online te kopen is de prijs, en laat dat nu net een punt zijn waar de Belg bij de Belgische websites over struikelt. Er is dus nog werk aan de winkel.

AANTAL KOPERS STAGNEERT

Eerste vaststelling: 76% van de onlinepopulatie kocht het afgelopen jaar iets online. Dat is 64% van de Belgen, evenveel als het jaar voordien. Ze geven wel meer geld uit (zie grafiek). Het is het zogenaamde ripple effect: men bouwt ervaring op en doet het vaker. 85% daarvan geeft aan het volgend jaar opnieuw te willen doen.

MOBIEL

De e-commerce wordt ook mobieler. 31% wil volgend jaar mobiel kopen, 85% wil volgend jaar opnieuw mobiel kopen.

NIET VOOR IEDEREEN

 

E-commerce is iets typisch mannelijks, Nederlandstaligs, voor de jeugd en voor de hogere inkomens.

SCHOENEN EN KLEDIJ

Specifiek voor de schoenenbranche kocht 33% van de ondervraagden het afgelopen jaar een of meerdere producten online. Enkel kledij en hotels/overnachtingen scoren hoger, met resp. 48% en 36%. De totaalcategorie fashion behaalt 56%, een daling met 1% t.o.v. 2015, maar een stijging met 18% t.o.v. 2011.

HET IS DE PRIJS

 

Waarom online kopen? Vanwege de prijs. 41% van de ondervraagden geeft dat aan en de trend is stijgend (37% in 2011). Aspecten als tevredenheid worden wel belangrijker.

HET IS OOK HET GEMAK

Een tweede reden is het gemak van thuislevering. 39% van de ondervraagden beaamt dat.

TEVREDENHEID BLIJFT HOOG

De tevredenheid over e-commerce is al jaren hoog en blijft dat ook. Herkenning uit het straatbeeld is ook online heel belangrijk
speel daar dus op in. De perceptie van het Belgische aanbod en de Belgische prijzen moet wel nog beter. Sommige ondervraagden willen tot vier weken op een levering wachten, louter omwille van de prijs.

PROBLEMEN

87% van de ondervraagden heeft goede ervaringen met e-commerce.De grootste problemen die bij de resterende 13% opdoken, zijn betalingsproblemen (32%) verkeerde productinformatie (30%) een verkeerde of beschadigde levering (26%) en problemen met retours (16%).

STEDEN: EVENVEEL BESTELLINGEN,MINDER LEVERINGEN

Opvallend: 50% van de bestellingen is afkomstig uit steden, 76% van de leveringen gebeurt in steden. 50% van de bevolking woont ook in steden; leveringen gebeuren dus vaker elders, mogelijk op het werk of in een winkel. Dat is goed nieuws, want het is goedkoper en efficiënter om in een stad te leveren. Leveringen in winkels en scholen doen ook het aantal mislukte leveringen afnemen. Toch blijft de levering een van de belangrijkste struikelpunten om zelf een webshop op te zetten: die blijft erg duur. Helaas geven de mensen aan dat ze juist graag thuis beleverd worden.