naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER JULI 2016: GEMATIGD OPTIMISME

René Broekaert

De gemiddelde temperatuur gedurende de maand juli 2016 bedroeg 18,3°. In vergelijking met het langjarige gemiddelde van 18,4° kan de weerman dus spreken van een 'normale maand'. Gemiddeld, maar in de praktijk kenden we tijdens de tweede helft van de maand een echte hittegolf, die dan wel op andere dagen van de maand met frisser weer werd gecompenseerd. Gevolg, een maand met ups en downs, en zeker geen rustig zomermaandje met gemiddelde temperaturen.

Dat vertaalt zich natuurlijk ook in de schoenenverkoop, die vrij onregelmatig verliep, maar waarover men toch relatief tevreden is in de sector. Omzet + 1,8% en aantal paren + 1,1% is niet zo schitterend. Deze kleine gemiddelde omzetstijging ten opzichte van juli vorig jaar doet het algemene verlies van het eerste semester lichtjes dalen, maar toch blijft het allesbehalve prettig: op 31 juli 2016 werd er 7,2% minder omzet gerealiseerd en werden er 6,2% minder paren verkocht dan tijdens de eerste zeven maanden van vorig jaar. Het wordt nog zwoegen en bidden om die percentages tegen 31 december nog te kunnen opkrikken. Aan de kust en in de toeristische steden waren de resultaten blijkbaar iets beter dan in de rest van het land.

Volgens de enquêtes van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, werd dit jaar de zomerkoopjesperiode met een positief resultaat afgesloten. Bij haar leden werd een meerverkoop van 3 tot 5% genoteerd, waarbij tijdens het laatste soldenweekend nog een groot aantal kooplustigen werden geteld. “Een opsteker na de trage start van de solden door het koude regenweer in het begin van juli", zegt Mode Unie directeur Isolde Delanghe. We moeten evenwel nuanceren: het gaat hier om de gehele modesector, inclusief de lederwaren, prêt-à-porter en de lingeriesector.

WISSELENDE KORTINGSPERCENTAGES TIJDENS SOLDEN

Gemiddeld was eind juni 54% van de verkoop gerealiseerd tegen de normale verkoopprijzen. Heel wat collega's slaagden er zelfs niet in om de helft van hun inkopen te slijten met de normale winstmarge, en dat is uiteraard allesbehalve gunstig te noemen. De kortingen verliepen bij praktisch iedereen progressief in de loop van de maand. De overgrote meerderheid van de winkeliers startte de soldenmaand met een kortingspercentage van rond de 20%. In de loop van de tweede/derde week steeg dit naar -30% en naar het einde van de maand toe werd vaak het gaspedaal ingedrukt en werden er kortingen toegestaan tot extreme -70% op sommige artikelen. Het blijft evenwel moeilijk om daar een lijn in te trekken. Heel wat schoenendetailhandelaars passen hun kortingspercentages aan in functie van de weersomstandigheden, of ook nog naargelang de modellen ouder zijn of tijdens het seizoen al dan niet goed werden verkocht. Zo wordt er op klassiekers en comfortschoeisel weinig of geen korting gegeven omdat het vaak gaat om modellen die niet seizoengebonden zijn. In die gevallen geeft men soms een korting van 10%, maar wordt de aankoop niet op de klantenkaart geregistreerd, zodat we bijna kunnen spreken van een nuloperatie.

SOLDENPERIODE UITGEHOLD

De gouden tijden van de 'soldenrush' behoren definitief tot het verleden. Tot enkele jaren geleden opende het tv-nieuws van 1 juli of 1 januari traditioneel met beelden van horden consumenten die heel de nacht al stonden aan te schuiven en te drummen voor de deuren van de grootwarenhuizen om toch als eersten te kunnen genieten van de supersales op de eerste soldendag. Dit beeld is verdwenen: de koppelverkoop in juni heeft de impact van de eerste kortingen geheel tenietgedaan: de consument die een percentje wil verdienen, heeft al lang in juni zijn keuze kunnen maken of wacht tot eind juli. De meeste consumenten zijn zich er immers van bewust dat de kortingspercentages in de loop van de maand oplopen en men tijd genoeg heeft tot de laatste week om 'een slag te slaan'. De enige kopers die nog steevast in de soldenperiode geloven, zijn de heren, wellicht omdat die groep veel minder vaak gaat shoppen dan de dames en de verkooptechnieken niet helemaal doorziet. “Is het niet godgeklaagd dat we meer dan de helft van ons gehele aanbod in herenschoenen tijdens de solden verkopen?", zo schrijft een winkelier. “We moeten ons dringend bezinnen of we ons nog kunnen handhaven in deze kamikazehandel", voegt hij eraan toe.

SANDALEN, KLEUREN EN ZOMERSE MODELLEN

In een vorige zakenbarometer kwam de problematiek al aan bod: de twee soldenperiodes matchen niet met de seizoens- en klimaatomstandigheden. Dit jaar was dat meer dan ooit het geval. Gedurende de hele lente en het begin van de zomer hebben we nauwelijks goed weer gehad en zeker geen langdurige warme periodes gekend. Dan komen de solden eraan, en tijdens de tweede helft van juli genieten we van een hittegolf! Resultaat: massale verkoop van sandalen en open modellen … tegen kortingsprijzen! Uiteraard was er in juli, tijdens de zeer warme dagen, zeer veel belangstelling voor alle zomerse modellen. Bij de dames en de kinderen waren de sandalen goed voor ongeveer de helft van de verkopen. Ook de heren kochten relatief veel sandalen, zowat één paar op de drie. Het kleurenpalet was ook bijzonder zomers getint: bij de dames en de kinderen veel blingbling, metallics, goud en zilver, en verder wit, beige en naturel. Zwart, bruin en cognac werden bij de dames slechts sporadisch vermeld. De heren bleven iets klassieker: voor deze grote blijven zwart, bruin en cognac nog altijd goed voor zo'n 60% van de omzet. Bij de kinderen is het moeilijker een lijn te trekken: speelse kleuren blijven hier de hoofdtoon voeren. Bij de dames is 75% van de verkochte schoenen plat of op zeer lage hakjes tot 3 centimeter. Een verschijnsel dat zich meer en meer doorzet: comfortabel lopen is ook hier zeker een doorslaggevende factor.

OPENSTAANDE FACTUREN: WALLONIE DOET HET MINDER SLECHT DAN VLAANDEREN

Tijdens het tweede semester van 2016 werd in Wallonië 66,5% van de facturen binnen de normale betalingstermijn voldaan. Voor het eerst is dit resultaat in het zuiden van het land beter dan in Vlaanderen (65,6%), terwijl Brussel blijft steken op 64,7%. Deze statistieken van Graydon werden gepubliceerd door het UCM (Union des Classes Moyennes). Dit betekent dat één factuur op de drie laattijdig wordt betaald. Meer dan één factuur op de tien (11,9%) is zelfs drie maanden na de vervaldag nog niet betaald. Uit een enquête van de UCM bij 844 ondernemers blijkt dat de meeste bedrijfsleiders (77,2%) dit als een ernstig probleem beschouwen, onder meer omdat ze op die manier over onvoldoende middelen beschikken om in hun eigen bedrijf te investeren.

HERFST-WINTER 16-17

De overgrote meerderheid van de schoenhandelaars is al vroeg gestart met het aanbieden van de nieuwe herfst-wintercollecties. Voor de meesten geldt het principe: 'Zodra het binnen is, in de etalage zetten. Verkocht is verkocht!', en de rekening moeten we toch betalen. Bovendien zijn er toch altijd consumenten die er snel bij willen zijn om zeker hun keuze in de gewenste kleur en maat te kunnen kopen. Laten we optimistisch blijven: de verkoop in het verleden heeft geen negatieve impact op de toekomst. Mode Unie schrijft in dit verband: “Voor het komende winterseizoen is het merendeel van de zelfstandige modedetaillisten positief. 63% verwacht dat ze eenzelfde omzet zullen genereren als in de winter van 2015, 19% geeft aan dat ze denken meer te zullen verkopen." En om te besluiten: in een artikel in RetailWatching schrijft Nick Möller dat er wel degelijk grote kansen zijn voor de fysieke retail, onder de hoofding 'Geloof niet in de hosannaverhalen van de webshops'. Hier besteden we verder aandacht aan in de volgende zakenbarometer.