naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER JUNI 2016:

HUILEN MET DE PET OP

René Broekaert

Met 174 mm regen per m² brak juni 2016 het record van natste maand sinds de waarnemingen in 1838, men telde een abnormaal hoog aantal onweersdagen (20 in plaats van 12 gemiddeld) en de zon scheen slechts 116 uur, terwijl we in juni normaal 188 uur mogen verwachten.

In één zin: juni was een echte rotmaand op weerkundig vlak.

Niet alleen de weersomstandigheden, maar ook de nasleep van de terreur, de steeds sterker voelbare concurrentie van de grote onlinespelers en de filiaalzaken die marktvernietigend de markt aanvallen door al in mei kortingen in geld en in % aan te bieden op klassiekers en topmerken, leiden tot het resultaat: een bar slechte maand juni 2016.

De redactie krijgt stilaan gebrek aan negatieve superlatieven om de gemoedstoestand van de meeste schoenwinkeliers in ons land te beschrijven.

“De sector is zo rot als mijn moestuin", schrijft een correspondent, en dat resumeert het overheersende gevoel.

NEGATIEVE CIJFERS

De omzet die in juni 2016 werd gerealiseerd in de zelfstandige schoendetailhandel, lag gemiddeld 9,9% lager dan in juni vorig jaar (in 2015 werden er in juni wel goede resultaten genoteerd) en er werden 9,8% minder paren verkocht.

Voor het gehele eerste semester van 2016, van 1 januari tot en met 30 juni, spreken we van gemiddeld -9,3% omzet en -8,4% paren ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Toen was de toestand eind juni ongeveer status quo.

Vergeten we bovendien niet dat 10% minder omzet ook veel meer winstderving inhoudt. Kortom, slechte cijfers op het rapport.

GESPREID KLEURENPALET EN TOCH ZOMERSE MODELLEN

Ondanks de minder goede weersomstandigheden heeft de consument zich toch laten verleiden tot het kopen van kleurrijke en meer zomerse modellen.

Vrij logisch natuurlijk, want het aanbod in de etalages is uiteraard zomers.

Bij de dames zijn blauw, beige, naturel, wit en metallics goed voor meer dan 60% van de omzet.

De heren houden het iets klassieker met 25% zwart en 39% cognac en bruin, en bij de kinderen is het helemaal zomer met een brede waaier van frisse kleuren.

Wat de modellen betreft, zijn de sandalen bij de dames toch goed voor één paar op vier, en voor de rest blijven sneakers, ballerina's en pumps de toppers.

Bij de heren is er nauwelijks sprake van sandalen: dat wordt wellicht iets voor de soldenmaand.

De hakhoogte bij de dames blijft voor 90% onder de 3 centimeter. Enkel topmodieuze modellen en feestschoeisel gaan hoger.

JUNI SPERPERIODE?

Het lumineuze idee van de wetgever om een maand 'sperperiode' in te lassen voor de start van de opruimingen, is volledig de mist ingegaan.

In de Wet op de Handelspraktijken en de Consumentenbescherming lezen we dat er een sperperiode wordt ingelast tijdens de gehele maand voorafgaand aan de soldenperiode.

Voor de sectoren kleding, lederwaren en schoenen verbiedt de wet

  • prijsverminderingen aan te kondigen die hun uitwerking hebben tijdens de periode die aan de solden voorafgaat (de sperperiode), of
  • waardebonnen te verspreiden die recht geven op een prijsvermindering tijdens deze periode.

De bedoeling hiervan is te garanderen dat

  • de prijs van de soldenproducten werkelijk een daling heeft ondergaan, en
  • dat alle ondernemingen uit deze sectoren tegelijkertijd, op de voorziene data, beginnen met de solden.

Het principe is schitterend: een rustperiode inlassen, terwijl er nog verkocht wordt tegen normale prijzen, om dan op 1 juli effectief met de solden te starten.

Helaas ziet de realiteit er helemaal anders uit: men 'vergeet' erbij te vertellen dat de koppelverkoop nog wel toegestaan blijft tijdens de sperperiode, met voor gevolg dat de filiaalzaken al vanaf dag 1 van de sperperiode die truc toepassen om toch met prijsverminderingen te starten.

Of dat nu solden, opruimingen, uitverkoop, koppelverkoop of wat dan ook heet, het resultaat blijft hetzelfde: de consument moet minder betalen voor zijn goederen en de winst van de winkelier verdampt.

HANDELSMANIFESTATIES IN JUNI

De wet voorziet ook uitzonderingen tijdens een aantal handelsmanifestaties die worden georganiseerd tijdens de sperperiode:

Tijdens de sperperiode mogen prijsverminderingen worden toegepast op braderieën die:

  • georganiseerd worden door de plaatselijke verenigingen van ondernemingen of met hun medewerking
  • hoogstens vier dagen duren per sperperiode

Tot voor een paar jaar werd die regel nog vrij behoorlijk toegepast: meestal vielen die braderieën op het einde van de maand, en dan was er vaak een korte schemerzone tussen de lokale feesten en de start van de opruimingen.

Vandaag stellen we vast dat heel juni kortingsperiode geworden is.

En de traditionele winkelier is bijna verplicht mee te doen, want “geen korting geven betekent geen volk in de winkel".

SOLDEN IN MAART EN IN SEPTEMBER

Niet alleen de kortingen tijdens de sperperiode (en in de loop van het seizoen) wekken de wrevel van de traditionele winkelier, ook de opruimingsperiode zelf wordt steeds vaker in vraag gesteld.

Wat stellen we vast
en de statistieken van het KMI zijn er om het te bewijzen: februari is meestal de koudste wintermaand en augustus kent veelal de warmste zomerdagen.

Maar toch starten de opruimingen op 1 januari en op 1 juli (om nog te zwijgen van de voorafgaande sperperiode).

Vergeten we niet dat de wetgever uitdrukkelijk de solden omschrijft als “elke tekoopaanbieding of verkoop aan de consument waartoe wordt overgegaan met het oog op de seizoenopruiming van het assortiment …"

Sandalen met korting aanbieden in juli, waar er voorheen geen vraag naar was: ongerijmd. Het is een probleem waar de belangengroepen van de middenstand toch eens ernstig over moeten nadenken.

Zou een soldenstart op 1 augustus of zelfs 1 september niet realistischer zijn?

GEBREK AAN LIQUIDITEITEN

De kritiek op kortingen tijdens het seizoen en vervroegde solden is uiteraard gemakkelijk. De facturen van de leveringen houden geen rekening met de weersomstandigheden en leveringen van zomerartikelen in december moeten ook worden betaald. De huur, de lonen van het personeel, de vaste kosten, ze zijn er telkens op het eind van de maand.

Een 'gemakkelijkheidsoplossing' is het geven van kortingen, om op korte termijn toch over liquide middelen te kunnen beschikken. We vernemen dat zelfs heel wat goede, degelijke en soliede handelszaken hun kaskredieten bij de bank tijdelijk moeten verhogen om de kosten en de facturen te betalen. Een weinig positief beeld. Het is immers toch de bedoeling van de handelaar om winst te maken! En dat wordt steeds moeilijker.

TERUG NAAR 'NORMALE' VERKOOPPERIODES?

Iedereen zoekt een verklaring voor de slechte verkoop van de voorbije lente-zomercollectie en er zijn meer dan voldoende oorzaken aan te duiden: de weergoden, de terreurdreiging, de onzichtbare internetverkoop en zelfs het EK voetbal op zaterdagnamiddag worden als spelbreker voor goede verkopen geciteerd.

Hoe reageren op die minder goede externe factoren? Volgens heel wat commentaren is het hek van de dam. De filiaalzaken hebben de toon gezet door al in mei kortingen in geld en in % toe te staan op klassiekers en topmerken. Met als gevolg dat de klassieke winkelier het spel moet meespelen.

Onze noorderburen hebben hun tol al betaald: daar bestaat geen wetgeving op de opruimingsperiode, met als gevolg dat daar het gehele jaar door wordt gebradeerd, met een afkalving van het aantal verkooppunten voor gevolg.

En vorige week lazen we een commentaar in Schoenvisie (NL):

Pre-sales, mid-season sales, verbouwingsuitverkopen. De opeenvolgende uitverkoopmomenten zorgen geregeld voor onrust in de moderetail. Zo niet bij retailers die hun eigen koers varen en geen of beperkte uitverkoop houden. “Afgelopen week plusten we 40% ten opzichte van verleden jaar, terwijl veel collega's om me heen al in de sale zitten."

Stof tot nadenken.