naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

WINKELVERLIEZEN ZIJN NIET TE WIJTEN AAN INTERNET

Schoen- en voetspecialist heeft uniek winkelconcept

Snoeren schoen- en voetspecialist wordt geleid door een zaakvoerder met een duidelijke visie: Leon Snoeren. “Als ondernemer kun je niet stilstaan en moet je altijd vooruit", vindt hij. Zijn uitbreidingsplannen liggen dan ook klaar. “Over twee jaar is de winkel dubbel zo groot." Snoeren verkoopt een gevarieerd aanbod van schoenen van outdoor tot high fashion en daarnaast kunnen klanten hun schoenen er laten herstellen én hun voeten medisch laten verzorgen.

SNOEREN SCHOEN- EN VOETSPECIALIST IN HET KORT

Opstart: sinds 1929, overgenomen in 1999
Zaakvoerder: Leon Snoeren
Adres: Heistraat 2, 4847 NN Teteringen, Nederland
Winkeloppervlakte: 450 m²
Juridische vorm: bvba
Specialiteit: podologie en voetzorg
Personeel: 23
Merken: Durea, Footnotes, Peter Kaiser, Gabor, Greve, Van Bommel, Herris, Keds, Converse, Wolky …
Actieradius: tot 1,5 uur rijden

ONDERNEMERSBLOED

Leon Snoeren is boven alles een ondernemer pur sang. Maar hij is ook podoloog, chiropodist (pedicure), podokinesioloog én schoenmaker. “Eigenlijk doe ik alles." Zelf beheerst Leon Snoeren alle technieken, waardoor hij over alles kan meedenken. “Op die manier kan ik als een helikopter boven mijn bedrijf hangen en het DNA ervan bewaken. Ik ben begonnen met zelf pedicure, podokine en podologie te doen."

Uniek concept

Hij leidt twee zaken: een orthopedische schoenmakerij en de winkel Snoeren schoen- en voetspecialist, die meer focust op het medische aspect. Achteraan in de winkel zijn daarvoor praktijkruimtes voorzien: één voor podotherapie, orthopedagogie, registerpodologie, podokinesiologie, medische pedicures en orthopedisch schoentechnicus. De schoenmakerij is in hetzelfde gebouw als de winkel gevestigd. De winkel zelf heeft een aparte bovenverdieping die volledig aan outdoor gewijd is, met zowel schoenen als outdoorkleding. Maar daarnaast koopt Snoeren ook medische schoenen aan. “Oké, het is comfort, maar met een knipoog naar mode."

23 medewerkers

“Onze service zit achteraan in de winkel." Als er een klant binnenkomt, die toevallig last heeft van hielspoor of metatarsalgie bijvoorbeeld, kan die meteen geholpen worden door een van de zes specialisten achteraan in de winkel. “Ik heb 23 mensen vast in dienst die zich met de voetverzorging bezighouden. Het zijn stuk voor stuk hoger opgeleide professionals. Ook de zoon en dochter van Leon werken al in de zaak. “Mijn dochter is podotherapeut en mijn zoon volgt een opleiding orthopedisch schoentechnicus, maar hij werkt intussen ook in de zaak."

LOCATIE

Intussen bevindt de winkel zich al vier jaar in Teteringen, dicht bij Breda. “Ik heb de winkel in 1999 overgenomen van mijn ouders; vroeger hadden we een winkel van 70 m² en was er maar anderhalve kracht in dienst. Mijn vader was ook schoenhersteller. Maar na een aantal jaar werd die oude locatie te klein. Het heeft zes jaar geduurd om met de gemeente Breda te onderhandelen, om hier in Teteringen te kunnen bouwen. Als je aan het ondernemen bent, moet je altijd verder blijven kijken, want je bent er nooit! Daarom liggen de plannen hier al klaar om 700 m² tegen de huidige 450 m² aan te bouwen."

"Als je aan het ondernemen bent, moet je altijd verder blijven kijken, want je bent er nooit!"

Belevingswinkel

Leon Snoeren gelooft heel sterk in belevingswinkels: grote winkels met alles onder één dak. "In Nederland noemen we dat 'weidewinkels'. We zitten dicht bij een grote stad, maar toch weg van het centrum. Zo komen de mensen van heinde en verre, ook omdat het hier gemakkelijk parkeren is. De mensen rijden gerust één tot anderhalf uur naar hier, omdat ze hier goed advies krijgen en goed begeleid worden. Zo kunnen we ook opboksen tegen internet."

JE BEPAALT ZELF HOE DE ZAKEN LOPEN

Het is gemakkelijk dalende winkelverkopen te wijten aan internet, vindt Leon Snoeren. “Je bepaalt zelf hoe je zaken gaan. Ik vind het niet nodig om een webshop te hebben, maar wél een website, zodat je een etalage hebt om je klanten naar je winkel te krijgen. Als die er eenmaal zijn, kun je die klanten sturen. Dat gaat niet via internet. Als je weet wie je klant is, kan je daar in de toekomst heel veel voordeel uit halen, hoe groot je winkel ook is. Daarom zijn we ook laagdrempelig en echt met de klant bezig. Je moet klanten beleving bieden en prikkelen. Ze moeten een warm gevoel hebben in de winkel. Waarschijnlijk zijn we hier de enigen die met een receptioniste werken om klanten te helpen. Bovendien vind ik dat je schoenen moet passen. Kijk maar naar Zalando, dat constant moet retourneren en nog steeds verlies draait."

"Als je weet wie je klant is, kan je uit een website heel veel voordeel uit halen, hoe groot je winkel ook is"

ANDERS DAN IN BELGIE

In Nederland lijkt het comfortsegment al iets meer aanvaard dan in België. Hoewel Snoeren Schoen- en voetspecialist ook sterk op mode inzet. “Dit winkelconcept
de combinatie van fashion, comfort én medische verzorging
is behoorlijk uniek, hoewel je het links en rechts wel al ziet. Het komt ook meer en meer voor, maar ik heb er geen schrik voor. Je kunt het wel kopiëren, maar het effectief ook doen is nog iets anders. "Het valt Leon op dat de winkels in België “soms wel eens te wensen overlaten. In Nederland zijn de winkels toch iets vooruitstrevender. Tegenwoordig moet je echt vergroten om het financieel te kunnen redden. Aan de andere kant ben ik wel af en toe aangenaam verrast in België: als ik langs een baan rijd, word ik plots verrast door een prachtig pand waar er schoenen verkocht worden."

TOEKOMST

Vandaag moet je beleving bieden, Snoeren streeft er dan ook naar een schoenenwalhalla te zijn. Hij ziet het groots, want hij streeft naar een vierkante kilometer aan schoenen. “Wat we nu hebben, wil ik nog meer gaan uitbreiden. Daarnaast gaan we ook running aanbieden en gaan we ook weer kinderschoenen verkopen en een outlet corner maken: een hoek waar er continu aanbiedingen te vinden zijn." Snoeren wil blijven groeien en groeien, omdat hij streeft naar een nieuw platform. “Ik blijf maar innoveren."