naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 06/06/2016

ZAKENBAROMETER MEI 2016

UITEENLOPENDE RESULTATEN, WEINIG OPTIMISME

Voor de maand mei zijn de cijfers bijzonder en onbegrijpelijk uiteenlopend. Een aantal winkeliers klaagt steen en been, en verliest meer dan 15% ten opzichte van mei 2015, terwijl sommige anderen dan weer met twee cijfers plussen. Hoe dan ook, de gecumuleerde cijfers voor de eerste vijf maanden blijven zeer negatief, en schommelen rond de
8%, zowel wat omzet als aantal paren betreft.

Met uitzondering van februari, hebben we elke maand van dit jaar negatieve cijfers genoteerd ten opzichte van het jaar voordien. Als we bovendien weten dat februari gemiddeld de zwakste maand is van het jaar, goed voor amper 4,7% van de jaaromzet, is de conclusie snel getrokken: het voorjaar 2016 is er eentje om zo snel mogelijk te vergeten! Tenzij er in juni wonderen gebeuren, is de vrees groot dat de lente-zomerverkoop in de schoendetailhandel heel wat schade zal veroorzaken. Heel wat collega's schoenwinkeliers zitten op hun tandvlees, want de facturen van de goederen, de huur, de algemene kosten en de lonen blijven gewoon doorlopen, en de inkomsten hinken achterop.

 

GUNSTIGE START

De start van de maand mei was veelbelovend: de tien eerste dagen waren zonnig en warm, en dat vertaalde zich onmiddellijk in de verkoop. Eindelijk was er vraag naar sandalen en meer open modellen, maar helaas bleken het mooie liedjes te zijn die, zoals het spreekwoord zegt, niet lang duren.

Gevolg: van de optimistische start bleef op het eind van de maand niet veel over, “het zakte als een pudding in elkaar."

EINDELIJK ZOMERSE MODELLEN

Voor het eerst sinds het begin van dit jaar is er echt sprake geweest van de verkoop van zomerse artikelen, zij het in zeer beperkte mate. Zo waren bij de dames sandalen en ballerina's goed voor 31% van de omzet, maar dat was dan wel in het begin van de maand. Voor de heren was dat nog niet het geval, vooraleer die kopersgroep zijn tenen toont, moeten er nog véél graden bijkomen. De kinderen kochten ook wel wat leuke sandaaltjes. De omzet in kinderschoenen was in mei trouwens meer dan behoorlijk.

In het kleurenpalet blijft metallic het uitstekend doen bij dames en kinderen. Beige, wit en blauw zijn de typische voorjaarstinten, en voor de rest is het een allegaartje van combinaties, net als bij de kinderen trouwens.

De heren blijven traditioneel bij cognac en blauw, terwijl zwart voor het eerst dit jaar naar de derde plaats verschuift. Ook een teken dat er warmtegevoel aanwezig was.

SAMENLOOP VAN SLECHTE OMSTANDIGHEDEN

De verklaringen voor de minder goede tot slechte zakengang zijn legio: het gaat om een bijzonder grote samenloop van negatieve factoren. Een correspondent vroeg zelfs schertsend: “Zéér dapper van u dat u nog elke maand naar de resultaten durft vragen." Ondergetekende voelt zich zoals de weerman of -vrouw: die wordt ook vaak verantwoordelijk geacht voor de minder goede weersomstandigheden.

Maar het is niet anders. De weersomstandigheden tijdens de voorbije maand mei waren andermaal niet al te gunstig. De officiële statistieken van het KMI spreken van een 'normale maand mei 2016', maar gemiddelden zijn gemiddelden. Vijftien dagen goed en vijftien dagen slecht geeft een normaal gemiddelde, maar dat vertaalt zich niet in de omzet in de winkel. Tijdens de vijftien goede dagen wordt immers niet dubbel verkocht.

De filiaalzaken, voor wie de situatie evenmin gunstig is, reageren vaak met 'acties', koppelverkoop en andere marktverstorende kortingen, waartegen de traditionele winkelier geen antwoord kan verzinnen, en waarbij de geloofwaardigheid van de gehele sector onder druk staat. “Waarom nog kopen tegen de normale prijs, er zijn toch altijd een aantal aanbieders die kortingen geven."

De gevolgen van de aanslagen van 22 maart zijn nog altijd niet vergeten: de dagelijkse nieuwsberichten hierover en de aanwezigheid van politie en militairen in het straatbeeld zijn ook niet bevorderlijk voor een positieve zakengang.

Ook op politiek vlak is het treurnis alom: stakingen, betogingen en grimmige protesten zijn er in overvloed, en er is steeds minder begrip voor de stakers en de protestmarsen. Op het ogenblik dat ons land nood heeft aan solidariteit, en alle krachten nodig zijn om de handen uit de mouwen te steken en de gevolgen van de aanslagen zo snel mogelijk te vergeten, is er een minderheid die te allen prijze het land wil destabiliseren, waarbij zelfs sabotage niet wordt geschuwd.

 Tenslotte is er ook de steeds voortschrijdende groei van de internetverkoop, die vaak vanuit het buitenland gebeurt, en waarvan de economische voordelen vaak niet in eigen land blijven. Meer hierover verder.

PESSIMISME

Het is duidelijk dat de gemoedsgesteldheid van de meeste winkeliers beneden het vriespunt ligt. Uit de commentaren blijkt ook dat de situatie in Brussel zeker nog niet verbeterd is, twee maanden na de aanslagen. “Ik vrees dat dit nooit meer goed komt", konden we zelfs lezen. De invloed van de vele vrije dagen in mei was te verwaarlozen. Eén mei, Hemelvaartsdag op 5 mei
met voor velen een brugdag op 6 mei
en ook de vrije tweede pinksterdag zijn over het algemeen positieve stimulansen om te gaan shoppen, maar dit jaar was daar ook niet veel van te merken. Sommige collega's hopen nog op een extra boost met vaderdag. Laat het ons hopen.

NIEUWS VAN ZALANDO

De opmars van het online kopen blijft zich verderzetten, en de grote spelers investeren voortdurend in nieuwe benaderingen van de markt.

De Duitse online moderetailer Zalando wil in de toekomst kleding leveren van elke fysieke winkel. Momenteel is er in Berlijn al gestart met een proefproject, waarbij fysieke winkels zich kunnen aansluiten bij Zalando.

Centrale hub voor mode

“Het idee is simpel. Als je een modeartikel zoekt, vertellen wij bij welke winkel je dat kunt kopen", zegt CEO Robert Gentz. “Je kunt dan kiezen om daar zelf heen te gaan, of je vraagt ons het artikel bij je thuis te bezorgen. We testen het nu met de collectie van Bodycheck in Berlijn."

Het systeem is de volgende stap van Zalando om de centrale hub te worden rond alles wat met mode te maken heeft. Momenteel is het voor kledingmerken al mogelijk om hun collecties via Zalando te verkopen, maar de online retailer wil dus nog een stapje verder gaan en ook de producten van fysieke winkels aanbieden.

Om dat doel te bereiken gaat Zalando zwaar investeren in systemen, die het mogelijk moet maken voor merken en winkels om hun producten te verkopen via Zalando. Dit jaar wordt er zo maar eventjes 200 miljoen euro in geïnvesteerd, 5 procent van de totale omzet. Vorig jaar was dat slechts 60 miljoen euro. (Bron: Retail Detail)

Wordt ongetwijfeld vervolgd…