naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 10/05/2016

VOOR DE VIERDE MAAND OP RIJ: NEGATIEVE CIJFERS

TERRORISME, WEERSOMSTANDIGHEDEN EN ACTIES FILIAALZAKEN VERZIEKEN DE MARKT

René Broekaert

Voor de vierde maand op rij blikt de zelfstandige schoendetailhandel terug op negatieve tot zeer negatieve verkoopresultaten.

Met gemiddeld 10,2% minder omzet en 12% minder paren ten opzichte van de (behoorlijk goede) maand april 2015 zijn er weinig 'verzachtende omstandigheden'.

Voor de eerste vier maanden van dit jaar is het resultaat dan ook beneden alle peil: -9,1% omzet en -8,2% in aantal paren ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Als we rekening houden met het feit dat de eerste vier maanden van vorig jaar ook allesbehalve gunstig waren, is de rekening snel gemaakt: huilen met de pet op.

Hier en daar zijn er wel enkele winkeliers die het hoofd min of meer boven water houden en afsluiten rond een status quo, maar dat is meestal toe te schrijven aan nieuwe initiatieven of externe omstandigheden.

TERRORISME, WEER EN 'ACTIES' VAN FILIAALZAKEN

April 2016 telde vijf zaterdagen, een element dat meestal een positieve boost geeft, maar het heeft dit jaar ook niet kunnen helpen.

De weersomstandigheden waren bijzonder slecht voor de schoenen- en bij uitbreiding voor de hele modehandel. De officiële berichtgeving van het KMI geeft mee dat het een 'frisse' maand was, met gemiddeld 'normale temperaturen'. Dat lijkt ons een wel erg optimistische voorstelling van de feiten. De gemiddelde maximumtemperatuur bedroeg in april 12,6° tegenover 14,2° normaal. Wie dat als droge cijfers bekijkt, kan inderdaad niet van een extreme koude gewagen, maar de gevoelstemperatuur bij het shoppen zette helemaal niet aan tot de aankoop van sandalen of teenslippers. In april telden we 144,58 uur zonneschijn, maar in april 2007 was dat wel 301,02 uur! In de vorige zakenbarometer over maart 2016 smeekten we om zon, zon, zon, maar die is er in april helaas niet gekomen, en als ze al tevoorschijn kwam, was ze vergezeld van een schrale wind.

Een tweede negatief element is ongetwijfeld de hele problematiek van de terroristische aanslagen in Zaventem en in Brussel. Het aantal uren dat die toestanden in de media werden beschreven, besproken en becommentarieerd, draagt niet bij tot positieve houdingen bij de consument.

En ten slotte zijn er nog de onbegrijpelijke 'acties' van een aantal filiaalzaken die uitpakken met massale kortingen. Ook dat draagt zeker helemaal niet bij tot een groeiend vertrouwen in de handel. Meer hierover verder.

Het gevolg is wel dat de consument wispelturig is en zeer kritisch naar de winkel komt: prijs-kwaliteit goed vergelijken, een afwachtende houding aannemen en alleen maar kopen als alle elementen positief zijn. De impulsieve aankoop verdwijnt meer en meer.

METALLICS EN BLAUWE PUMPS EN SNEAKERS

Het kleurenpalet van deze lente ziet er wel vernieuwend uit: na een aantal seizoenen afwezigheid staan de metallics er bij de dames weeral voluit: zilver, goud, brons en platina voeren de hoofdtoon, blauw komt op de tweede plaats. Bij de heren staan bruin, cognac en beige vooraan, ook hier volgt blauw op de tweede plaats. De kinderen kiezen voor een grote variëteit van tinten, met ook hier blauw als dominant element.

Sneakers doen het zeer goed bij alle kopersgroepen: de modellen zijn allround en kunnen zowel bij fris als bij warmer weer gedragen worden.

KORTINGEN EN ACTIES VAN FILIAALZAKEN BEDREIGEN DE SFEER

De laatste jaren zijn we het wel al gewoon dat de filiaalzaken af en toe uitpakken met 'speciale acties' in de loop van het seizoen.

Maar wat er de laatste weken is gebeurd, is 'erover' volgens een groot aantal schoenwinkeliers.

In het midden van april uitpakken met zeer forse kortingen, zowel in centen als in procenten, op bekende en hoog aangeschreven merken, kan volgens de meerderheid van de winkeliers niet door de beugel.

De traditionele winkeliers, die dezelfde merken verkopen, voelen zich voor schut gezet.

Een greep uit de commentaren:

  • Bij normale verkoop is het niet nodig kortingen toe te staan: met een normale winstmarge kunnen lonen, huur, btw en facturen normaal worden betaald. Kortingen geven om klanten te lokken, kan misschien een oplossing bieden op korte termijn. Op lange termijn betekent dit de doodsteek voor de traditionele handel. En dan kunnen de 'groten' elkaar beginnen te wurgen.
  • Filiaalzaken kopen per definitie grotere aantallen paren bij de leveranciers, met een grotere winstmarge tot gevolg, zodat kortingen toestaan hun veel minder 'pijn doet', maar wel een rechtstreekse aanval op de traditionele kleinhandel betekent.
  • Als dit soort praktijken in de toekomst verder wordt toegepast, verdwijnt de klassieke multimerkenwinkel, zoals dit al in onze buurlanden volop het geval is. En dan blijven alleen de filiaalzaken en discounters over. Vergeten we evenwel niet dat de som van alle kleintjes voor de fabrikant ook een niet te verwaarlozen omzet (met grotere winstmarge) inhoudt.
  • De filiaalzaken verzieken de handelssfeer en laten uitschijnen dat alle winkeliers bedriegers zijn. Men start het seizoen met 'startkortingen', gevolgd door 'midseason sales', tot de 'koppelverkoop' tijdens de sperperiode en ten slotte de opruimingen zelf. Gevolg: er is altijd wel ergens een aanbieder die het lievelingsmerk van de consument tegen een verlaagde prijs aanbiedt.
HOE KAN DE DETAILHANDEL REAGEREN?

Het is duidelijk dat er geen pasklare oplossingen zijn om die rechtstreekse aanvallen van de filiaalzaken te counteren.

'Wij zijn klein en zij zijn groot,' zo luidt de redenering van de multimerkenwinkels, 'en bijgevolg kunnen die laatste veel betere prijzen en kortingen bedingen.'

Wel wil de zelfstandige detailhandelaar zich niet zomaar laten afslachten. Er worden dan ook heel wat suggesties gedaan om de situatie te keren:

  • Service, service en persoonlijke service: dat thema staat bij alle winkeliers op nummer 1. Inspelen op de eigen klantenkring, met concrete aandacht voor de vraag van de klant.
  • 'Anders zijn' dan de filiaalzaken: het aanbod verbreden, sommige elementen afstoten; andere collecties en artikelen 'out of the box' toevoegen aan het aanbod: kleding, accessoires, lederwaren, gadgets …
  • Zoeken naar collecties die de grootwinkelketens niet aanbieden, is een vaak geopperde oplossing: dat beperkt de vergelijkingsmogelijkheden en vermindert de afhankelijkheid van de 'grote' merken.
  • Boycot van de grotere merken: maar dat is in veel gevallen onbegonnen werk, omdat solidariteit hiervoor bijzonder moeilijk bereikt kan worden.
  • Heel veel winkeliers hebben de leveranciers hier rechtstreeks over aangesproken, maar de reacties zijn meestal naast de kwestie.
DIALOOG

Individuele winkeliers kunnen hun stem niet laten doorwegen, ze hebben de tijd en de middelen er niet voor, en bovendien klinkt hun stem als roependen in de woestijn.

Volgens heel wat correspondenten ligt in deze materie een belangrijke taak weggelegd voor de beroepsverenigingen, de federaties van de schoenenbranche en de inkoopgroeperingen, om in deze zaak te bemiddelen.

Autonome organisaties kunnen onafhankelijk de problematiek ter tafel brengen en naar concrete oplossingen zoeken.

Bij onze noorderburen zijn er de laatste jaren meer dan duizend verkooppunten van schoenen uit het marktbeeld verdwenen, met een marktverschraling op lange termijn als gevolg.
Wordt dit de toekomst van het schoenenlandschap in ons land?

SPER- EN SOLDENPERIODE ZOMER 2016

En voor wie toch nog de Wet op de Marktpraktijken en Consumentenbescherming wil naleven, hierbij de officiële data voor de sper- en opruimingsperiode:

SPERPERIODE ZOMER 2016:
van woensdag 1 juni tot en met donderdag 30 juni 2016

SOLDENPERIODE ZOMER 2016:
van vrijdag 1 juli tot en met zondag 31 juli 2016