naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 12/04/2016

 


ZAKENBAROMETER MAART 2016


TELEURSTELLENDE RESULTATEN:
PAASVERKOOP ONBESTAANDE

René Broekaert 


Image12

EERSTE TRIMESTER VAN 2016 ANDERMAAL IN HET ROOD

De verkoopresultaten in de Belgische schoendetailhandel tijdens de voorbije maand maart zijn ronduit slecht te noemen.

In maart 2015 waren de cijfers al negatief, en dit jaar verloor de zelfstandige schoenhandel nog eens 8,1% in omzet en 8,9% in aantal paren ten opzichte van vorig jaar.

Hier helpen geen eufemismen meer: slecht is slecht. De (zeer weinige) winkeliers die toch een status quo bereikten, hebben dat vaak te danken aan externe omstandigheden of ingrijpende veranderingen in de eigen zaak.

Eind februari was er nog een sprankeltje hoop en waren er positieve vooruitzichten, maar met 5,5% minder omzet en 4,2% minder paren is ook dit jaar slecht gestart.

Ter herinnering, en om het plaatje helemaal af te ronden: ook vorig jaar sloot het eerste trimester af met 7,6% minder omzet dan in 2014.



Image3


 
Image2

 

GEEF ONS ZON

Ondanks het feit dat de officiële cijfers van het KMI gewag maken van 'normale weersomstandigheden' voor maart 2016, hebben de consument en de winkelier daar nauwelijks iets van gemerkt. De gemiddelde maximumtemperatuur bedroeg in maart 9° (tegenover 10,4° over de laatste dertig jaar) en de gemiddelde minimumtemperatuur 1,6° tegenover 3,1°.

Volgens diezelfde statistieken van de weermannen en -vrouwen lag het aantal uren zonneschijn even hoog als het gemiddelde van de voorbije jaren.

Dat zijn cijfers en statistieken: de gevoelstemperatuur lag helemaal anders. Op een paar uitzonderingen na, was er tijdens de gehele maand maart geen greintje lentegevoel te bespeuren. De schaarse momenten dat er van min of meer warme zonneschijn sprake was, vertaalden zich dan wel onmiddellijk in belangstelling voor de nieuwe collectie.

Dat is dan ook het enige lichtpuntje in het verhaal: de warmte en de zon openen de deuren van de schoenwinkel: april en mei bieden dus toch nog wel perspectieven.

KOUDE PASEN EN ANDERE ELEMENTEN

Alleen de oudere generatie kent nog de uitdrukking 'zich op zijn paasbest kleden'. Een halve eeuw geleden stond de periode rond Pasen gelijk aan de grote schoonmaak in alle huizen en tezelfdertijd ging heel het gezin naar de kleermaker of kledingzaak om nieuwe lente- en zomerkledij aan te kopen.

Dat waren echte topdagen voor de schoenwinkeliers, maar dat is vandaag voltooid verleden tijd.

Er zijn ook nog heel wat andere elementen die een rol spelen om de negatieve cijfers te verklaren: de bloedige terreuraanslagen hebben het funshoppen een zware slag toegebracht. De berichtgeving dat ons land kampt met een inflatie die tien keer hoger ligt dan in onze buurlanden, is ook niet direct een reden om feest te gaan vieren. Onze spaarcenten genereren een negatieve intrest, maar dat gegeven omzetten in meer consumptie is blijkbaar niet het geval.

Een aantal winkeliers stellen vast dat de consument er ook niet gemakkelijker op geworden is. Assertiviteit en mondigheid zijn positieve waarden, voor zover ze niet worden misbruikt. Zo zegt een winkelier dat omruilen van aangekochte schoenen niet alleen voor de webverkoop van toepassing is (zoals de wet het trouwens expliciet voorschrijft), maar ook in de stenen winkel deinst men er niet voor terug om zonder scrupules nieuwe schoenen te komen vragen. En dat gaat soms heel ver: “Ik heb deze schoenen enkele dagen gedragen en ze zitten me eigenlijk niet lekker: ruilen dus!"

 KORTINGEN OP ALLE MERKEN

En dan zijn er uiteraard de handelspraktijken van een aantal filiaalzaken die bij de traditionele handel absoluut niet worden geapprecieerd.

Als we zien dat een grote schoenenketen 25 euro korting geeft op alle schoenen, en dat voor een periode van veertien dagen, dan is voor velen het hek van de dam. 'Schandalig, ontoelaatbaar en marktondermijnend' zijn zowat de vriendelijkste woorden die we in de commentaren van de winkeliers konden lezen. Leveranciers die hierover door de winkeliers werden geïnterpelleerd, kregen als antwoord: “Sorry, dat is de verantwoordelijkheid van de filiaalzaak, niet van de fabrikant". Hoe dan ook, die praktijken scheppen verwarring bij de consument, die absoluut niet begrijpt hoe men voor hetzelfde paar merkschoenen in winkel A 25 euro minder moet betalen dan in winkel B en dat diezelfde schoenen veertien dagen later opnieuw 25 euro meer kosten! Dat soort praktijken fnuikt het vertrouwen tussen klant en winkelier.

 WINTERKLEUREN EN -MODELLEN

De artikelen die in maart werden verkocht, zijn voor een groot deel klassiekers: nog heel wat bottillons en pumps voor de dames, aangevuld met sportieve sneakers. Bij de heren hetzelfde verhaal: bottillons en bottines waren er goed voor meer dan 60% van de omzet. Ook de kinderen kochten hoofdzakelijk gesloten schoenen. Het woord sandaal komt niet voor in de woordenschat van maart 2016.

Ook het kleurenpalet oogt nog winters. Met uitzondering van de metallics goud, brons en zilver, die goed zijn voor zo'n 20% van de verkoop, komen alleen zwart, bruin en blauw in het hoofdstuk voor.

Image5


Image6


Image7


Image8


Image9


Image10

Bijna 70% van de damesschoenen heeft platte zolen of hakken tot maximaal 3 cm, slechts 3% van de dames loopt meer dan 5 cm boven de begane grond.

Image4


Image11

NIEUWE INITIATIEVEN

Hoe reageren op de negatieve trend in de detailhandel? That's the question. Gelukkig blijft de overgrote meerderheid van de collega-schoenwinkeliers niet bij de pakken zitten en tracht iedereen op zijn manier het tij te keren. Het eigen verkooppunt wordt in vraag gesteld en talrijke nieuwe initiatieven worden ontwikkeld. Sommige winkeliers stoten een deel van hun assortiment, zoals kinderschoenen af, anderen boren nieuwe collecties aan en besteden bijvoorbeeld meer aandacht aan comfortcollecties of brengen een (beperkt) aanbod van kleding, accessoires, lederwaren, gadgets of juwelen.

Een collega stopt met adverteren in de lokale reclamebladen en besteedt dit vrijgekomen budget aan een meer dynamische website, aan Facebook acties of aan latenightopeningen met verrassingen en giveaways.

Een studie maken van de klantenkaarten kan ook leiden tot zeer gerichte mails naar consumenten voor hun favoriete artikelen. Kortom, de winkelier blijft niet bij de pakken zitten en tracht op alle mogelijke manieren de verkoop en de klantenbinding te herdynamiseren.

Zo zien we dat voor de inkopen van het komende herfst-winterseizoen gemiddeld 15% van het budget gespendeerd wordt bij nieuwe leveranciers. Allemaal pogingen om vernieuwing te creëren.