naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

Kleur? metallics, nude en zwart. prints? dierenmotieven en felle dessins

 

Teenslippers waren tot voor kort goedkoop en er zat weinig variatie tussen de modellen. Intussen is de keuze erg uitgebreid. Liefhebbers betalen nu een pak meer voor hun kwaliteitsvolle en comfortabele slippers. De ene consument kiest voor luxeslippers van een designer, terwijl de andere puur op comfort mikt. Niet alleen de keuze uit modellen, maar ook de materiaalkeuze is gegroeid: gerecycleerde grondstoffen zijn een duidelijke trend.

HUIDIGE MARKT

Slippertijd

Het behoeft geen betoog dat teenslippers weergevoelige producten zijn. Als de temperatuur boven de 25 graden uitkomt, is het voor alle teenslipperfabrikanten en winkeliers feest. Slippers worden op dat moment gekocht en gedragen voor allerhande gelegenheden: op vakantie, op festivals, op het strand, op feestjes ... Of gewoon thuis in plaats van die veel te warme pantoffels. Bovendien lenen slippers met elegante versieringen zich ook perfect voor een dagje naar de stad of een avondje op restaurant.

Value for money

De markt van de slippers wordt vandaag gekenmerkt door 'value for money'. De laatste jaren zagen we dan ook een duidelijke evolutie van voornamelijk (zeer) goedkope exemplaren naar een uitgebreid aanbod van hoogwaardige slippers met een zeer commerciële prijs. De consument kiest met andere woorden voor slippers met een prima prijs-kwaliteitsverhouding.

De hedendaagse consument is zo gewend geraakt aan teenslippers en zal geen afstand meer willen doen van het favoriete paar

Comfort wordt belangrijker

Een andere trend die we op deze markt zien, is dat comfort steeds belangrijker wordt. Dat vertaalt zich onder meer in flexibele rubberen buitenzolen. En ook slippers met een voorgevormd anatomisch voetbed, waar je urenlang op kunt lopen, worden vlotjes gekocht. Dergelijke slippers ogen misschien minder luxueus, maar aangezien het merendeel van de klanten daarnaar op zoek gaat, spelen de fabrikanten uiteraard in op die consumentenvraag.

Milieubewustzijn groeit

We zien ook dat consumenten zich steeds meer bewust zijn van hoe ze met ecologie omgaan. Collecties die nieuwe toepassingen gebruiken, zoals gerecycleerde stoffen, petflessen en gerecycleerd of biologisch rubber, winnen daardoor aan belang.

Nooit uit beeld

Slippers krijgen vandaag de nodige concurrentie van espadrilles en slip-ons. Maar dat zijn naar alle waarschijnlijkheid trends van voorbijgaande aard. Slippers en sandalen zullen nooit uit beeld verdwijnen, tenzij er een nieuwe ijstijd aanbreekt, natuurlijk ... De hedendaagse consument is zo gewend geraakt aan teenslippers en zal geen afstand meer willen doen van het favoriete paar. Als het mooi weer is, wil de consument bovendien de vrijheid van zijn voeten voelen in plaats van dat ze gekneld zitten in schoenen. Kortom, zjjn de temperaturen goed, dan zullen consumenten slippers verkiezen boven espadrilles of schoenen.

AANBOD

Ladies first

Er zijn slippers voor dames, heren, kids én baby's. Maar de dames vormen met voorsprong de grootste doelgroep. Opvallend is dat sommige goedlopende damesmodellen ook vertaald worden naar kindermodellen. Bij de herenslippers is het aanbod eerder beperkt en zit er ook weinig vernieuwing in.

Hardrunners

De modellen die het vaakst over de toonbank gaan, zijn de slippers met platte zool of met een bescheiden hakje van maximaal 20 mm. Verder zien we dat ook slippers met een goede pasvorm die zich perfect rond de voeten vormen, het goed doen. Een nauw aansluitend voetbed en een goed zittende strap zijn daarbij cruciaal.

Prints en kleur

Zwart verdwijnt nooit uit beeld, maar ook metallics (zilver, goud en brons), taupe en bruintinten doen het prima. Nude is bijvoorbeeld een zeer sterke kleur: de dustypinkachtige (poeder)kleur is een variant van én een goed alternatief voor de naturelle en taupe tinten. Naarmate het seizoen vordert en het weer warmer wordt, zien we ook dat wit aan belang wint. Op het vlak van prints zien we dat dierenprints, zoals luipaard en zebra, zeer sterk aanwezig zijn. En ook kleurrijke details of dessins scoren.

Voorraadbeheer

Hoe groot de voorraad in de winkel moet zijn, hangt af van het cliënteel, de rotatie en het weer. Uiteraard hangt het ook af van de leveringssnelheid van de leveranciers. Sommigen, zoals Lazamani, hebben altijd een voorraad en garanderen een directe levering binnen de 48 uur. Bij Les Mar Fashion Group wordt er in de Benelux binnen de 36 uur geleverd. Antar Shoe levert zelfs binnen de 24 uur. Belangrijk is wel dat je voldoende diversiteit in de collectie laat zien, zodat de consument de keuze genoeg heeft tussen al die verschillende types.

INNOVATIES

Materialen

Op het vlak van materialen zien we heel veel gerecycleerde grondstoffen. De ecologische lijn van Amazonas wordt bijvoorbeeld vervaardigd van gerecycleerd rubber, petflessen en jute, en dat zonder chemische processen. Voor de afwerking van het bovenwerk (bandjes en riempjes) worden er veel blingblingmaterialen, kwastjes en stras gebruikt. Tot slot zien we dat ook de espadrilles invloed uitoefenen op de slippers. Hun typische juterand zien we terugkomen in de zool van verschillende modellen.

Modellen

Een sterke en populaire nieuwkomer is de eenvoudige slipper met een witte zool met een profiel. Een sportschoeninvloed die terugkomt in diverse collecties. Ook de slippers met meerdere bandjes gooien hoge ogen.