naar top
Menu
Logo Print
16/12/2019 - RENÉ BROEKAERT

zakenbarometer november 2019ZAKENBAROMETER NOVEMBER 2019: DEEL 3

EIGEN BELANGEN VERDEDIGEN

Wie als zelfstandige winkelier het kortingspel meespeelt, schiet zichzelf in de voet. Het geven van kortingen komt in de praktijk enkel neer op het verminderen van de eigen winstmarge, maar laat dat toch niet de bedoeling zijn van winkeltje spelen. Uitentreuren hebben we het hier al herhaald: niet alleen de winstmarge slinkt, ook de geloofwaardigheid van de handelaar komt in het gedrang. Vandaag 100, morgen 90 en overmorgen terug 100. “Wie gelooft die mensen nog?”
Soms is het echter onmogelijk om niet met de hoop mee te doen. “We geven soms kleine kortingen omdat we ons verplicht voelen iets te doen. De filiaalzaken volgen omdat ze die onder onze neus schuiven!” Ook de koppelverkoop in december wordt met argusogen bekeken: soms is die slechts op een beperkt aanbod geldig, op de collecties van vorige winter, en niet op die van ‘19-’20. Anderen wachten tot half december of zelfs tot Kerstmis om met de koppelverkoop in gang te schieten. En het werkt. “Niet de goedkoopste willen zijn, werpt vruchten af”, aldus een collega die dit in zijn eigen zaak ondervindt.

INKOPEN LENTE-ZOMER

De inkopen voor volgend seizoen bleven gemiddeld status quo. 27% van de winkeliers heeft meer ingekocht, 28% kocht minder en 45% evenveel als vorig jaar. Een kleine helft besteedde hetzelfde budget, voor 56% waren de nieuwe collecties duurder dan vorig seizoen.

TRADE MART BLIKT TEVREDEN TERUG OP HET VOORBIJE SEIZOEN

Business Unit Manager Lies van Diest en Marketing Manager Tomas Verhoeven van Trade Mart Brussels kunnen terugblikken op een succesvol jaar in de schoenen- en lederwarensector qua bezoekcijfers. Hun analyse:

Zekere rust

“De frequentie (het aantal bezoeken per retailer) is weliswaar lichtjes gedaald in vergelijking met vorig jaar, maar we behalen toch een mooie gemiddelde bezoekfrequentie van 6,1. Daarnaast trekken we meer unieke retailers (+2%) naar Trade Mart Brussels ondanks het dalend aantal onafhankelijke schoenwinkels. We hebben onze marketinginspanningen ook verruimd naar de modeboetieks, die ons reeds bezochten voor hun kledingcollecties maar nu ook de weg naar de schoenensector ontdekt hebben. Daarnaast hebben we ook specifiek gewerkt op de Nederlandse markt, waardoor we deze mooie stijging noteerden. Het zijn weliswaar geen evidente tijden, maar we voelden wel in vergelijking met vorige seizoenen een zekere rust. We hopen dat deze ‘rust’ evolueert naar stagnatie in het zakencijfer en later terug stijgt naar volgende seizoenen toe.”

Onze events blijven de belangrijkste momenten waar de hoogste bezoekerscijfers worden gemeten. Deze events werden gespijsd met extra exposanten: Walk & Watch enkel in the Market en Walk & Match in The Market en in de C-Lounge (Centro BNL). We blijven geloven in deze formule, zeker als we het aanbod verder kunnen uitbreiden met Centro en andere nieuwe aanbieders. Voor 2020 liggen de data al vast:

Walk & Watch op 23 en 24 feb 2020

Walk & Match op 1, 2 en 3 maart 2020 in samenwerking met Centro Benelux

SPERPERIODE EN SOLDEN 2019-20120
Sperperiode
Van 2 december 2019 tot en met 2 januari 2020
Solden of opruimingen
Van 3 januari 2020 tot en met 31 januari 2020