naar top
Menu
Logo Print
16/12/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER NOVEMBER 2019: DEEL 2

WINTERMODELLEN

Wat de modellen betreft, kozen de dames evenwichtig voor sneakers, bottines en halflaarsjes, telkens voor een kwart van het aantal paren. De rest werd aangevuld met mocassins, pumps en pantoffels. De heren kochten voor 41% klassieke stadsschoenen, verder sneakers (22%) en boots (12%). De kinderen ten slotte gaan de winterkoude tegemoet met bottines, korte laarsjes en sneakers, samen goed voor 80% van de verkopen.

 

Opvallend is het feit dat er ook dit najaar nog geen doorbraak van hoge laarzen is waar te nemen. Tot voor een vijftal seizoenen waren ze vaste waarden: iedere vrouw had er minstens twee of drie paar van in de kast staan. Nu vindt men de hoge laarzen nog wel in de etalages, zij het beperkt, maar tot de aankoop ervan is de dame vooralsnog niet te verleiden. Spijtig, want op een paar hoge laarzen is gemiddeld meer te verdienen dan op een paar sneakers. Niet getreurd, zoals bij alle modellen is dit een cyclisch gebeuren en vroeg of laat komt de hoge laars in al haar glorie terug!

DE WINKELIERS ZIJN DE KORTINGEN BEU

“Wij doen niet meer mee.” Zo luidt het antwoord van een steeds groeiende groep zelfstandige winkeliers op de tsunami van kortingen en speciale aanbiedingen waarmee de consument om de oren wordt geslingerd. Black Friday, Small Business Saturday, Super Sunday, Giving Tuesday, Cybermonday, Weekend van de klant, koppelverkoop … Om nog maar te zwijgen van zoveel andere gelegenheden die de filiaalzaken en de online aanbieders aangrijpen om op een of andere manier vermeende kortingen aan te bieden. Open deurdagen, kermis of braderie, Sinterklaas … Het houdt niet op.

NIET ALTIJD KOOSJER

Het wordt ieder jaar nog erger: Black Friday wordt voor sommigen al een Black Week. Niet alleen de schoenenbranche kreunt onder de speciale voorwaarden, op 2 december waren er al automobielverdelers die over saloncondities spraken. We schrijven hier inderdaad vermeende kortingen tussen aanhalingstekens, want de technieken die de grootaanbieders gebruiken, zijn allesbehalve koosjer. Enquêtes van Test Aankoop bewijzen het: de prijzen worden kortstondig verhoogd op de websites en vervolgens wordt een korting toegestaan, zodat de consument evenveel of soms nog meer betaalt, maar toch blij is omdat hij denkt dat hij een koopje deed ...