naar top
Menu
Logo Print
20/11/2019 - RENÉ BROEKAERT

zakenbarometer oktober 2019ZAKENBAROMETER OKTOBER 2019: DEEL 3

KORTINGEN

Waar is de tijd dat er slechts twee kortingsperiodes per jaar waren – de soldenperiodes in januari en in juli, eventueel nog aangevuld met een opendeurweekend of een kermisweek. Punt uit. Vandaag is het al korting wat de klok slaat, het gehele jaar door. Midseason sales, koopjes voor Valentijn, voor de Sint, voor Vader- en Moederdag, speciale acties, Weekend van de Klant, de laatste jaren nog aangevuld met Black Friday, Single’s Day ... Dit is niet alleen onhoudbaar voor de winkelier, maar het tast ook de geloofwaardigheid van de handelaar aan. Vandaag kost een paar schoenen tien euro, morgen acht en overmorgen opnieuw tien euro. “Wie gelooft die mensen nog?”

Dat de e-commerce veel sterker staat op dat vlak, bewijst onder meer de volgende anekdote:

“Een gunstige wind deed een verkeerd geadresseerde factuur op ons bureau belanden. Waar gaat het over? Een groot bekend internationaal schoenenmerk levert 100 paar klassieke modellen aan een grote en bekende internationale webshop in Oostenrijk, maar … stuurt per vergissing de factuur naar een Belgische winkelier (die ook klant is bij die schoenfabrikant). En wat zien we? De schoenen worden aan die webshop geleverd tegen € 55,64 per paar voor een opgelegde verkoopprijs van € 160,00. De ‘gewone’ winkelier betaalt evenwel € 70,00 per paar, maar is ‘verplicht’ om die schoenen tegen dezelfde verkoopprijs in zijn winkel aan te bieden. En wanneer diezelfde webshop na een paar weken uitpakt met een ‘spectaculaire korting van 10%’, dan verdient deze er nog meer aan dan de gewone winkelier … Zo zie je maar: de grote webshops krijgen hun goederen van de grote fabrikanten … tegen dumpingprijzen. Begin maar te concurreren!”

Een veelzeggend cijfer uit ‘De Tijd’ van 12 november: “De Chinese internetreus Alibaba verkocht tijdens de ludieke vrijgezellenfeestdag Single’s Day voor ruim 34 miljard euro. 34 miljard euro op één enkele dag!”

NIET ALLEEN DE SCHOENENWINKELS

Niet alleen de schoenwinkels, maar de modebranche in haar geheel, en zelfs discounters uit andere sectoren zitten met de handen in het haar. Zo lezen we in het vakblad Retail: “Bloedrode cijfers voor Maasmechelen Village: 271 miljoen euro verlies in 18 jaar”. Daar hoeft niet veel commentaar bij. Bedrijfsrevisor Ernst & Young merkt op ‘dat de vennootschap kan rekenen op de financiële steun van de moedermaatschappij.’ Ook het grootwinkelbedrijf bloedt. In ‘Trends-Tendances’ van 14 november lezen we: ‘Klassieke winkelsector zit in een existentiële crisis’. In ‘Het Belang van Limburg’ lezen we ‘Gekende schoenwinkel hangt schoenen aan de haak’. Dat soort berichten krijgen we bijna wekelijks te lezen of te horen. De Inkoopgroeperingen kunnen ervan meepraten.
Als klap op de vuurpijl vernemen we via de ‘Week van de Ondernemer’ dat ‘van Bommel schoenen via bol.com, Wehkamp en Zalando gaat verkopen’. De zelfstandige schoenwinkelier reageert verbolgen. “Wij hebben het merk grootgemaakt en bij de consument geïntroduceerd. Nu gaat de fabrikant zelf zijn eigen markt beconcurreren.” Volgens van Bommel is deze distributiestrategie reclame voor het merk, waardoor mensen het ook eerder zullen kopen in stenen winkels.
In de Nederlandse zakenkrant Het Financieel Dagblad staat dat “bol.com vanaf 2020 ook kleding gaat verkopen”. Het Belgische FNG, de koepel boven de modeketens Brantano, Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, zegt bij monde van een van de oprichters Dieter Penninckx: “Een derde van onze online kledingverkoop in de Benelux verloopt al via derden, zoals Wehkamp en Zalando. Dat er met bol.com nog zo’n platform bij komt, is op zich goed nieuws.”

POSITIEF DENKEN

Laten we deze Zakenbarometer over oktober afsluiten met het goede nieuws waarmee we begonnen zijn: de eerste tien maanden van dit jaar werden positief afgesloten. Het gaat er hevig aan toe in de retail. Niet alleen voor Darwin, maar ook voor de schoenenbranche moeten we geloven in de survival of the fittest!