naar top
Menu
Logo Print
20/11/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2019

Positieve resultaten, maar retail staat onder zware druk

De verkoopresultaten in de Belgische schoendetailhandel tijdens de maand oktober 2019 waren behoorlijk tot goed. Met een gemiddelde omzetstijging van 5% en 3,8% meer verkochte paren dan in oktober 2019 kan onze sector best tevreden zijn. De eerste en laatste week van oktober waren minder goed, maar tijdens de tweede en de derde week was iedereen tevreden over de positieve omzet. Er was animo en schwung in de winkels en dan is het aangenaam werken. Tevredenheid alom dus, ware ze niet overschaduwd door een algemene crisissfeer die zich over de hele retailwereld waart.

KLASSIEKE MODELLEN EN KLEUREN

Oktober 2019 was een echte herfstmaand en dat is duidelijk te lezen in het soort modellen en in het verkochte kleurenpalet. Blauw, zwart, cognac en bruin: ziedaar de hoofdrolspelers, in variabele volgorde, zowel bij de dames als bij de heren en de kinderen. Wat de modellen betreft, evenmin verrassingen. De sneakers blijven aan de top, zowel bij de heren als bij de dames. Het spreekt voor zich dat wit bij deze modellen de hoofdtoon blijft, maar toch worden in dit segment steeds meer multicolore varianten aangeboden en gekocht.

INVLOEDEN

Op de vraag over de invloed van de politieke toestand op de verkopen in de winkels (de aanslepende federale regeringsvorming, de brexitvaudeville, de klimaatproblematiek, het begrotingstekort dat alarmerende proporties aanneemt …) blijft het antwoord negatief. Blijkbaar heeft de grote meerderheid van de Belgische bevolking er alle vertrouwen in dat alles toch goed zal komen. “Meer belastingen betalen zullen we toch op een of andere manier, maar voor de schoenenverkoop zijn de weersomstandigheden veel belangrijker”, zo luidt de redenering. Misschien merkt men hier of daar wel wat aarzeling of onzekerheid bij de consument, maar op de politici wordt toch niet gerekend om oplossingen te bieden.