naar top
Menu
Logo Print
10/09/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER AUGUSTUS 2019: DEEL 3

In de pers

Om te besluiten twee korte berichtjes over de retail, die de laatste weken in de pers te vinden waren.

Winkelvastgoed waarde daaltWAARDE TOPLOCATIES DAALT

De waarde van winkelvastgoed daalt op toplocaties, schrijft het blad Vastgoed in augustus. Dat fenomeen komt uit het Verenigd Koninkrijk overgewaaid naar Nederland en sijpelt ook door naar België. Secundaire locaties zijn al langer in vrije val, maar nu wordt dat ook het geval voor toppanden. Blijkbaar is het een internationaal fenomeen, want Cushman & Wakefield heeft het ook over een dalende trend in de Belgische winkelsteden. Toch zijn er positieve evoluties waar te nemen. De retailers beginnen zich aan te passen aan het nieuwe landschap met nieuwe concepten en technologieën. De fysieke winkel zal een belangrijke rol blijven spelen, “hoewel winkeliers en verhuurders voorzichtiger en innovatiever moeten zijn”, aldus de vastgoedonderneming.

Vegan doet pieken

“De Tijd” van 14 augustus schrijft dat “Vegan schoenen Dr. Martens doen pieken”. Al in 2011 lanceerde Dr. Martens een vegan lijn om tegemoet te komen aan consumenten die het gebruik van dierlijke producten afzweren. De vegan verkoop van dit cultmerk is de voorbije jaren met honderden procenten gestegen. Vegan is nu goed voor 4% van de omzet, wat neerkomt op 1 op de 25 verkochte paren. Een element om in het achterhoofd te houden bij het inkopen voor het nieuwe seizoen.