naar top
Menu
Logo Print
10/09/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER AUGUSTUS 2019

Uiteenlopende resultaten

Een samenvatting trachten te maken van de verkoopresultaten in de schoendetailhandel tijdens de maand augustus 2019 is geen eenvoudige opdracht. De gerealiseerde omzet schommelde tussen -20% en +14%, en ook het aantal verkochte paren liep ver uiteen: van -20% tot +15%.

GEVARIEERDE COMMENTAREN

De commentaren waren dan ook zeer gevarieerd: een winkelier heeft het over “de slechtste maand in 2019”, terwijl een andere dan weer meldt “dat er eindelijk positieve gevoelens zijn voor de toekomst.” Als we die gegevens synthetiseren, komen we tot gemiddelde cijfers van +0,7% meer omzet en een status quo qua aantal verkochte paren ten opzichte van augustus 2018. Maar met die gemiddelden kan men uiteraard alle kanten uit. Dezelfde problematiek voor de YTD cijfers: voor de eerste acht maanden van dit jaar schommelen de percentages van omzet en verkochte paren tussen + 8% en -9%, en ook hier sluit het gemiddelde af met-1%.

VOOR 83% ZOMER EN 17% WINTER

Een eerste opmerking betreft het type verkochte artikelen. In de traditionele schoendetailhandel werden in augustus 2019 voor 83% zomerartikelen verkocht. Begrijpelijk als men de cijfers van het KMI bekijkt. Andermaal blijkt dat de opruimingsperiode hopeloos achterhaald is. In principe is juni de laatste verkoopmaand van de lente-zomercollectie tegen de volle prijs, juli is dan de opruimingsmaand, en in augustus zou de etalage vol moeten staan met herfst-winterartikelen. Iedereen weet natuurlijk hoe het er in werkelijkheid uitziet.
“Iedere graad boven de 25° Celsius betekent 5% minder omzet”, aldus een winkelier. 30° buiten = 25% minder verkoop. Een tweede element kan ook het scherpe contrast tussen de plussen en de minnen verklaren: comfortartikelen zijn meer dan ooit de sterkhouders van de zelfstandige schoenwinkelier. Voor dat soort artikelen komen er klanten die advies en raad nodig hebben, en die krijgt men niet op internet of in discount- of zelfbedieningszaken. Wie zich specialiseert in het comfortsegment, houdt blijkbaar beter stand. Het blijft hoe dan ook een heikele klus om in de zakenbarometer zowel de goede als de slechte verkoopcijfers te verzoenen.