naar top
Menu
Logo Print
13/08/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER JULI DEEL 3

Het gratismodel kentert

Dat is de titel van een artikel in de krant “De Tijd” van 17 april 2019. “Zalando laat meer Europeanen betalen voor verzending pakjes. Na de Italianen moeten ook de Britten, de Ieren en de Spanjaarden verzendkosten betalen als ze kleine pakjes bestellen. De concurrentie volgt het voorbeeld.”

Zalando leerde de Europeanen kleding en schoeisel online te kopen door zijn pakjes altijd gratis op te sturen en geen verzendkosten aan te rekenen als de klanten goederen terugsturen. In België zijn alle verzendingen nog gratis. Of dat zo blijft, is koffiedik kijken. In ieder geval is het gratis versturen en terugsturen van pakjes altijd met veel scepsis bekeken door de zelfstandige winkelier. Voor zover ons bekend slaagt geen enkele ‘kleine’ handelaar er in winst te maken met de webshop.

Zelfs grote jongens moeten toegeven dat niet alles koek en ei is met de e-commerce. In dezelfde krant van 2 augustus lezen we dat “…de webwinkel van Schoenen Torfs erg populair is. Maar de winst van het hele bedrijf halveert door de hoge kosten van de webwinkel. En toch moet Torfs online zijn, of de klanten lopen over naar Zalando”.

Keerzijde

De omzet van Torfs steeg vorig jaar voor het zoveelste jaar op rij: met 2% naar 146,7 miljoen euro. Maar de digitale groei heeft een keerzijde. De nettowinst halveerde in een jaar naar 2,3 miljoen euro. De winst daalde omdat het voor Torfs duurder is om een paar schoenen online te verkopen dan in een winkel. CEO Wouter Torfs: “De kosten voor de verzending van pakjes zijn hoog. Daarnaast draaien we op voor de kosten van schoenen die de klanten terugsturen (27%). En we moeten investeren in online reclame en technologie. Allemaal kosten die we vroeger niet hadden.” Hoe meer Torfs online verkoopt, hoe meer de kosten stijgen.


Het is onmogelijk om in het kader van dit artikel een grondige analyse te maken van de voor- en nadelen van de e-commerce. Hierover zijn al duizend-en-een studies verschenen. Het enige dat wij kunnen vaststellen is dat het spreekwoord “There's No Such Thing as a Free Lunch” blijkbaar ook hier van toepassing is. Er komen barstjes in de kruik van de e-commerce en niemand kan voorspellen hoe dit evolueert.