naar top
Menu
Logo Print
13/08/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER JULI 2019 DEEL 2

HET GOEDE DOEL – BTW-VRIJSTELLING

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen meldt dat 20% van de Belgische modehandelaars van plan is om overschotten van kledij en schoeisel na de soldenperiode weg te schenken aan een hulporganisatie. Zo pikken de handelaars in op de nieuwe wetgeving, die het sinds mei mogelijk maakt om overschotten aan een goed doel te schenken zonder er nog BTW op te moeten betalen. Op die manier wil de overheid de afvalberg verkleinen en de vernieling van koopwaar tegengaan, sinds daar veel ophef over is ontstaan naar aanleiding van sommige praktijken bij Amazon in Frankrijk.

Toch wordt nog veel koopwaar vernietigd. “Dat heeft veel te maken met het feit dat veel handelaars eind mei al contacten hadden gelegd om stocks kwijt te geraken, en de wetgeving pas recent werd bekendgemaakt” zegt Christine Mattheeuws van het NSZ aan Gazet van Antwerpen. Iets meer dan de helft van de ondervraagden zet de artikelen bij een volgende koopjesactie gewoon terug in het rek. 72% van de handelaars zegt van de soldenperiode van 2020 gebruik te zullen maken van de nieuwe wet, “vooral voor de opruiming van stocks van vroegere jaren…”.


ZOMERARTIKELEN IN ALLE KLEUREN EN MODELLEN

In juli 2019 hebben de dames en de heren beter aangekocht dan vorig jaar. De dames waren goed voor 64,7% van de omzet (61,6% in 2018), de heren voor 24,7% (22%). De kinderen daarentegen deden het in de traditionele handel met aanbod voor D, H en K minder goed: slechts één paar op 10 was voor kinderen bestemd. Gespecialiseerde kinderschoenzaken deden het dan weer beter dan vorig jaar. Specialisatie loont?

Wat de modellen betreft, zal het niemand verbazen dat vooral de echte zomermodellen gegeerd waren: bij de dames waren slippers, sandalen en ballerina’s samen goed voor 60% van de omzet. De onvermijdelijke sneakers namen nog 33% voor hun rekening. Bij de heren was er meer spreiding, maar toch ook 21% sandalen (net zoveel als vorig jaar), en verder sportieve modellen zoals sneakers, bootschoenen en mocassins. De kinderen kochten vooral sandalen (50%) en sneakers (31%). Het kleurenpalet zal ook niet verbazen. Bij de dames waren wit, blauw en metallic-blingbling de topkleuren, goed voor meer dan vier paar op vijf. Ook de heren zochten het in een lichter thema, zwart was slechts goed voor 15% van de omzet.