naar top
Menu
Logo Print
12/07/2019 - RENÉ BROEKAERT

BAROMETER JUNI 2019 DEEL 3

Start van de solden

solden

De intense kortingkoorts tijdens de maand juni heeft er toe geleid dat de start van de solden veel minder intens werd beleefd dan pakweg 20 jaar geleden. Toen stonden sommige koopjesjagers al uren voor openingstijd aan de deuren van de winkels om zeker hét topkoopje te doen. Die beelden behoren nu ook tot het verleden. Hoe de verkopen in juli verlopen, is stof voor de volgende aflevering van dit barometer-feuilleton. In de printversie van Shoes Magazine van augustus brengen we een overzicht van de resultaten van het gehele eerste semester van 2019. Wat de tweede jaarhelft betreft, kunnen we alleen maar duimen en hopen dat ooit toch eens de kentering komt.

Online verkoop: verzendkosten betalen ?

Dat de internetverkoop onze retail gewoonten ernstig overhoop heeft gehaald, is een open deur instampen. Het onderwerp is goed voor heel wat tegenstrijdige bespiegelingen. Twee berichten uit Nederlandse onderzoeken, maar we stellen vast dat zich dezelfde fenomenen ook in België voordoen. Zo lezen we in Retailnews.nl dat bijna driekwart van de Nederlandse consumenten zegt wel eens van een online aankoop af te hebben gezien toen er verzendkosten in beeld kwamen. Dat stelt het onderzoek van Trusted Shops dat is uitgevoerd onder ruim duizend consumenten. Slechts 13,1 procent van de ondervraagden zegt daarentegen het nooit erg te vinden om verzendkosten te betalen. Verder stelt het onderzoek dat 62,7 procent in de toekomst vaker van een onlinebestelling afziet als er verzendkosten worden gerekend, tegenover 10,2 procent die van plan is dit niet meer te doen voor minder dan 5 euro (34,2 procent)


Blijven groeien ?

Toch ziet het er naar uit dat het aanrekenen van verzend/retourkosten de groei van de internetverkoop niet in het gedrang brengt. Uit een sectorprognose van ING blijkt dat de internetverkoop dankzij sterke internationale pure players een grote vlucht heeft genomen, ten koste van fysieke spelers. Het fysieke kanaal hergroepeert zich meer en meer vanuit grote steden en outlets, met daarbuiten een aantal succesvolle local heroes. Volgens ING zal de online groei op termijn afremmen, maar niet tot stilstand komen. De verwachting voor 2025 is dat het online kanaal in de schoenenbranche de helft van de omzet pakt, en in de modebranche 40 procent. Niet direct cijfers om blij van te worden…