naar top
Menu
Logo Print
12/07/2019 - RENÉ BROEKAERT

BAROMETER JUNI 2019: DEEL 2

Schoenen koopt men overal

“Ik verkoop minder schoenen dan vroeger. We kunnen allerlei redenen zoeken, maar ik denk dat het aanbod veel te groot is”, aldus de opmerking van een winkelier, die zeker door een zeer groot aantal collega’s op instemming wordt onthaald. Waar is de tijd dat men alleen maar schoenen kocht bij de schoenwinkelier, de vakhandelaar, en ook op de wekelijkse markten? Het gaat hier niet om nostalgisch terugblikken op “de tijd van toen die zoveel beter was”, het is gewoon een vaststelling van de evolutie in de retail.

Niet alleen bij de gespecialiseerde winkelier en op de plaatselijke markt koopt men schoenen, maar ook in kledingzaken, in pop-up winkels, op braderieën en feestmarkten, via internet, in grootwarenhuizen,… In de woelbakken van de low budget warenhuizen liggen zomerschoenen, sandalen, slippers, mocassins, bootschoenen, noem maar op, die tegen 5 en 10 euro worden aangeboden. “Waarom nog tien keer zo veel betalen voor overjaarse modellen van enkele seizoenen geleden”, zo schrijft een lezer.


Sneakers en sandalen

Wat er zoal verkocht werd in juni 2019? Sneakers en sandalen. Punt. Voor de dames en voor de kinderen zijn die twee artikelen goed voor meer dan vier paar op vijf (respectievelijk 81% en 84%). Voeg daar bij de dames nog 12% teenslippers bij, en de cirkel is rond. De heren blijven altijd een stuk conservatiever: blote voeten tonen (in sandalen) is voor heel veel mannen nog altijd taboe. Die kopersgroep blijft geloven in de sportieve outfit aan de voet en kopen slechts voor 20% slippers en open sandalen. Het kleurenpalet blijft zomers met veel blauw, beige en wit, met die nuance dat modellen in opruiming in alle kleuren de deur uitgaan.