naar top
Menu
Logo Print
17/06/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER MEI 2019 DEEL 2

WITTE SNEAKERS

Over hetgeen er wordt verkocht kunnen we kort zijn: alles is copy-paste met de verkopen tijdens de maand april: de witte sneakers blijven het verplichte uniform voor zowel dames, heren als kinderen. Blauw en wit blijven de belangrijkste kleuren voor de drie kopersgroepen. Voor de dames zijn die twee kleuren goed voor 61% van de verkopen, voor de heren ongeveer 35% en voor de kinderen zelfs 70%. Naast de sneakers, zijn de sandalen ook goed vertegenwoordigd in de verkoop. Voor de dames en de kinderen betekenen die modellen 40% van de verkopen, en merkwaardig genoeg kopen de heren ook al sandalen in juli (17%): een ongewoon verschijnsel, want meestal is er een hittegolf nodig vooraleer de mannen hun blote tenen tonen.

JUNI?

“De maanden om met de volle marge te verkopen, zijn voorbij”, aldus een correspondent. Niet alleen voor de filiaalzaken, maar ook voor een groot aantal zelfstandige winkeliers is de koppelverkoop het ideale excuus om op eigen ritme met kortingen te starten. Iedereen heeft zo zijn eigen interpretatie van de wet op de koppelverkoop. Het volstaat de term “Koppelverkoop” op de vitrine te etaleren, en als de klant binnen is, kan de winkelier alle kanten uit om toch een extra prijsje aan te bieden. Toch zijn er meer en meer winkeliers die het been stijf houden en pas tegen het einde van de maand de teugels vieren: en dat leidt vaak tot de beste resultaten. Zowat iedereen neemt deel aan de plaatselijke braderieën, jaar- of avondmarkten, en als die in de tweede helft van de maand vallen, sluiten ze vaak naadloos aan met de start van de opruimingsperiode.