naar top
Menu
Logo Print
08/05/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER APRIL 2019: DOMPER OP FEESTVREUGDE

Positief eerste kwartaal al vergeten

Terug naar af. Dat is het gecumuleerde resultaat van de vier eerste maanden van 2019 in de Belgische zelfstandige schoendetailhandel. Het was al jaren geleden, maar het eerste kwartaal 2019 werd met positieve cijfers afgesloten. Met een gecumuleerde meer-omzet van 4,3% en 2,1 meer verkochte paren op eind maart 2019 was de schoenhandel best tevreden. En dan kwam de maand april! De vierde maand van vorig jaar was een absolute topper, en niemand verwachtte dat dit cijfer geëvenaard zou worden. Maar ook niemand kon denken dat dit jaar het dieptepunt zo laag zou liggen. In deze rubriek maken we steeds de vergelijking met dezelfde maand van het jaar voordien, maar 17,9% minder omzet en 15,8% minder verkochte paren tegenover topmaand april vorig jaar, dat had niemand durven voorspellen. Het totaal van de vier eerste maanden dook dan ook terug onder het vriespunt: -4,9% minder omzet en 4,7% minder verkochte paren


VERKLARINGEN ZOEKEN

Uiteraard tracht iedereen verklaringen te zoeken voor dit fenomeen, en we komen altijd terug op de verschillende elementen die tot dergelijke negatieve cijfers leiden: weersomstandigheden, internetverkoop van de E-giganten, midseasons-kortingen van de filiaalzaken, gewijzigd bestedingspatroon en andere prioriteiten van de consument…

Ook de paasvakantie heeft veel van zijn pluimen verloren. “Op zijn Paasbest” is een verhaaltje van grootmoeders tijd, toen de periode voor Pasen synoniem was voor ‘grote kuis’ in alle huizen, en meteen in de gelegenheid om zich helemaal in het nieuw te zetten, van kop tot teen. Daar blijft vandaag quasi niets meer van over. Wie enigszins de middelen heeft, en dat is blijkbaar een heel grote groep consumenten, stapt vliegtuig of auto in en gaat naar onze Belgische kust of vertrekt naar het buitenland om er te genieten van sneeuw of zon. Wie thuisblijft heeft blijkbaar ook niet voldoende centen om die aan nieuwe schoenen te besteden.

Over de korting problematiek van de filiaalzaken maakt de zelfstandige detailhandelaar zich blijkbaar minder zorgen. De meesten spelen het spel van de kortingen niet meer mee, en rekenen er op dat hun eigen assortiment en vooral de service en de sfeer in de winkel belangrijker zijn dan de schreeuwerige 10% korting of andere acties, die trouwens bij de consument steeds minder geloofwaardig of overtuigend overkomen. Bovendien bevestigt die politiek de eigen geloofwaardigheid…en de winstmarge van de zelfstandige handelaar!