naar top
Menu
Logo Print
09/04/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER MAART 2019 - DEEL 2

Witte sneakers

Als we de analyse maken van de verkochte artikelen, kunnen we alleen maar vaststellen dat alle dames en kinderen in België witte sneakers dragen. Het lijkt wel een verplicht uniform! Een verschijnsel dat trouwens overduidelijk waar te nemen is in de winkelstraten. Bij de dames is het kleurpalet voor 46% en bij de kinderen voor 43% wit. En qua modellen, dezelfde trend: bij de dames 51% sneakers. Over het algemeen hebben de dames tijdens de maand maart beter hun best gedaan dan vorig jaar. De damesartikelen waren goed voor 67% van de omzet tegenover slechts 62,3% vorig jaar. Ook de heren zagen het modebeeld sportief in: sneakers en casual samen goed voor 46% van de omzet, gevolgd door 33% city classics. Bij de kinderen is het beeld gevarieerder: 30% sneakers, 30% sportieve modellen en 30% sandalen, aangevuld met diverse artikelen zoals pantoffels en dergelijke.

Geen kortingen

Voor het eerst sedert lange tijd was er in maart ook geen sprake van paniekreacties onder de vorm van kortingen of ‘speciale acties’. Dat betekent dat de winkelier tevreden was met de zakengang en het niet nodig achtte om in eigen vel te snijden. Vorig jaar was dit wel het geval. Een vrij “normale zakengang” die ook leidt tot gunstige resultaten. Éen vogel maakt de lente niet, en de oogst is nog niet binnen, maar er is voorlopig alle reden om positief vooruit te blikken naar de komende lente-zomermaanden.