naar top
Menu
Logo Print
21/03/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER FEBRUARI DEEL 3

OUTLETS EN POP-UPS

Gelukkig is er tijdens de voorbije maand februari nergens sprake geweest van kortingen op de nieuwe collectie, dat zou pas écht te gek zijn voor woorden. Dat neemt evenwel niet weg dat er toch andere klachten worden geformuleerd over twijfelachtige verkoopsystemen. Zo stellen we vast dat het aantal speciale outlet-stores en pop-up shops toeneemt. Blijkbaar zijn er een aantal handige harry’s die zich zelfstandig als bijberoep inschrijven en zich voor korte tijd vestigen in tijdelijke winkels in leegstaande panden. Vraag is in hoeverre de economische inspectie en de belastingen daar een goed zicht op hebben. Na enkele weken/maanden wordt de boetiek gesloten, en ga dan maar eens controleren wat er allemaal tegen welke winstmarges over de toonbank is gegaan.

Ook de e-boeren blijven niet stil zitten: we lezen dat bol.com sinds afgelopen september zijn schoenassortiment heeft verviervoudigd! Het e-commerce platform heeft onder meer Omoda, Van den Assem, Van Dalen, vanHaren en Brantano verwelkomd als nieuwe partners. Het bestaande aanbod met veelal sportschoenen is nu aangevuld met fashionable items, variërend van laarzen tot pumps. Het aanbod bestaat nu uit ruim 140.000 schoenen. Bol.com werkt al langer samen met Torfs en Ziengs. … Populaire merken binnen het nieuwe aanbod zijn onder meer Timberland; Ecco, Gabor en Birkenstock.

En als uitsmijter: er is een winkelier die een boete van € 50 heeft gekregen van de Economische Inspectie …omdat zijn ondernemingsnummer niet vermeld stond op zijn facebook pagina. Ook een manier van de staat om geld in de kas te krijgen, en natuurlijk veel gemakkelijker dan het grondig controleren van pop-ups!