naar top
Menu
Logo Print
21/03/2019 - RENÉ BROEKAERT

SNEAKERS, SNEAKERS, SNEAKERS

Zowel voor dames, voor heren als voor kinderen bleef februari een absolute sneakermaand, goed voor ongeveer 50% van de omzet in de drie kopersgroepen. Opvallend is ook de verkoop van heel wat sandalen in februari. Zelfs de heren lieten zich verleiden tot de aankoop van die artikelen, en dat is zeer ongewoon in het marktbeeld. Meestal moet er sprake zijn van een hittegolf alvorens de man naar de open schoen uitkijkt! Daartegenover staat dat praktisch niemand de verkoop van hoge laarzen aanhaalt. Deze artikelen zijn blijkbaar totaal uit de modescene verdwenen. Ook het kleurenpalet oogt zomers. Wit, beige en écru zijn toppers voor de dames. Blauw, zilver en gecombineerde kleuren vervolledigen het plaatje. Zwart wordt slechts bij de ‘diversen’ vermeld. De heren blijven iets traditioneler kopen. Hier nemen zwart, cognac en bruin de leiding. Bij de kinderen is het al zomer wat de klok slaat: 50% wit en 25% kleurtjes en combinaties.

barobarobaro barobarobaro

 

 

NIEUWE COLLECTIE EN INKOPEN HW 2020

De prijzen van de nieuwe lente-zomercollectie, die nu in de etalage ligt, wijken slechts in zeer geringe mate af van de prijzen van vorig jaar, gemiddeld 2 tot 5% duurder, zo blijkt. Wat de inkopen voor het komende seizoen betreft, hebben we momenteel onvoldoende overzicht om conclusies te trekken. Wat we wel kunnen meegeven, is dat er – zeker bij de leveranciers – negatieve stemming heerst over het inkoopgedrag van de winkelier. “Er is nog te veel wintervoorraad in de rekken”, zo luidt het, “en de bestelbonnen wegen minder zwaar dan vorig seizoen”. Begrijpelijk van de kant van de retailer, maar anderzijds moet er toch telkens voor nieuwigheden worden gezorgd, om de animo er in te houden. Een moeilijke oefening.