naar top
Menu
Logo Print
21/03/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER FEBRUARI 2019: UITEENLOPENDE POSITIEVE CIJFERS VRAAGTEKENS VOOR DE TOEKOMST

2019 kende een valse start, zo schreven we vorige maand bij het beoordelen van de (negatieve) cijfers van de maand januari. Februari deed het een stuk beter. Gemiddeld lag de omzet van februari 2019 rond de 11,8% hoger dan in februari 2018, en werden er 6,9% meer paren verkocht. Het totaalbeeld van de eerste twee maanden van 2019 oogt dan ook behoorlijk, met een stijging van 3,3% in omzet en 1% in aantal paren ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Maar er moeten uiteraard belangrijke nuances worden aangebracht. We mogen niet uit het oog verliezen dat februari 2018 barslecht was, en dat de stijging in 2019 eigenlijk niet veel meer is dan een correctie. Feit is ook dat februari de zwakste maand van het jaar is, goed voor slechts 5% van de jaaromzet. Een omzetstijging van meer dan 10% tijdens deze maand moet dan ook met de nodige relativiteit bekeken worden. Hoe dan ook, voor het eerst sedert vele jaren is het saldo van de eerste twee maanden positief tegenover dezelfde periode van het jaar voordien, en dat is een zeer aangename gedachte. Opvallend is ook dat de dames dit jaar in februari beter hebben aangekocht dan tijdens de tweede maand van vorig jaar (65% tegenover 60%). Dat betekent toch dat er al wat kooplust aanwezig is.

omzetomzet

WARME FEBRUARIDAGEN MET WINTER EN ZOMER

De klimaatproblematiek staat momenteel centraal in de belangstelling, en de opwarming van de aarde heeft zich blijkbaar in februari enigszins gemanifesteerd in ons landje: gedurende twee of drie dagen werden absolute warmterecords in februari gebroken, met temperaturen tot meer dan 18°. Dit heeft dan ook de verkoop in de schoenwinkels beïnvloed. Maar opnieuw moeten we nuanceren. Het aanbod in de zelfstandige schoendetailhandel was helemaal niet uniform in alle winkels.

Sommige collega’s hebben op 1 februari het hele aanbod omgegooid en presenteerden nog uitsluitend modellen van de nieuwe lente-zomercollectie. Bij anderen daarentegen werden heel de maand februari nog uitsluitend wintercollectie en solden verkocht. Die verschillende benadering leidt uiteraard tot zeer uiteenlopende resultaten. En er is nog een positief vooruitzicht: de krokusvakantie, die meestal toch zorgt voor een boost in de verkoop, viel vorig jaar in februari, en dit jaar in maart.