naar top
Menu
Logo Print
19/02/2019 - CAMILLE MORTIER

DE DAD SNEAKER, EEN ABSOLUTE MUST IN UW ASSORTIMENT

VAN DE HAUTE COUTURE NAAR HET ALLEDAAGSE STRAATBEELD

Dé sneakertrend van het moment is onmiskenbaar de dad sneaker of ‘ugly sneaker’. In de haute couture maken ze al een tijdje furore. Tegenwoordig wil elke fashionista een paar in zijn/haar schoenenkast. En ook de alomgekende Buffalo is weer helemaal terug van weggeweest.

ugly sneaker

NINETIES REVIVAL

De ‘ugly sneaker’ katapulteert ons regelrecht terug naar de jaren ‘90. Deze uniseks trend stamt uit de chunky sportschoenen die je toen in grootvader of papa’s tennistas terugvond. Vandaar dat we als synoniem vaak de naam dad sneaker, oftewel grandpa sneaker, horen vallen. Van heuptasjes tot kleurrijke trainingsjasjes en cropped hoodies, er is geen ontkennen aan, de nineties en nillies zijn terug. Trends uit de oude doos zijn dag in dag uit te bewonderen in de winkelrekken en op Instagram en vooral die kracht van influencers op sociale media mogen we niet onderschatten.

BALENCIAGA ZET DE TOON

Balenciaga zette deze trend met de Triple S sneaker voor het eerst op de kaart. De sneaker met driedubbele rubberen zool was voor het eerst te zien in januari 2017 op de catwalk in Parijs. Het is niet toevallig dat modeontwerper Demna Gvasalia aan de basis ligt van deze trend. De oprichter van modemerk Vêtements wordt niet voor niets de grondlegger van de volledige ‘lelijke mode’-beweging genoemd.

Andere haute-couturemerken zoals Prada, Louis Vuitton en Dior sprongen al snel mee op de kar. Celebrities zoals Kendall Jenner en Bella Hadid pikten de (not so ugly) sneaker op en de trend was een feit. In grote steden, dé habitat van de trendsetters, zijn ze intussen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wie liever geen honderden euro’s neertelt voor een paar sneakers, mag zichzelf gelukkig prijzen. Zowat elk schoenenmerk gaat intussen met een eigen interpretatie van de trend naar de markt, in alle mogelijke prijsklassen.

De komende twee seizoenen zullen deze schoenen alleen maar aan belang winnen. Een prominente plaats in de etalage is dus een aanrader

BACK TO THE FUTURE

De dad sneaker wordt gekenmerkt door dikke, futuristisch ogende zolen met veel karakter en het ultieme comfort. Voor de uppers is het trendy om te kiezen voor een mix van materialen. Het kleurenpalet bestaat meestal uit combinaties van felle kleuren, maar ook witte en zwarte monomodellen doen het zeer goed. Denk maar aan de felbegeerde witte Fila Disruptor. Komende zomer verwachten we heel wat dierenprints. “Het is een zeer inspirerende trend, die ons uitnodigt om onszelf opnieuw uit te vinden en dat is zeer positief”, klinkt het bij een fabrikant.

buffalo

TERUGKEER VAN DE BUFFALO

De opkomst van de chunky sneaker gaat hand in hand met de wederkeer van de befaamde Buffalo. De iconische schoen van de jaren ‘90 past er met zijn bulky plateauzool volledig bij. Ooit groot gemaakt door celebs zoals de Spice Girls en nu is het niet anders: sterren als Ariana Grande en Dua Lipa zijn er gek op. Voor een minder gewaagde look heeft het merk trouwens een smallere variant die toch het DNA van Buffalo behoudt.

Lightversie

Ook andere fabrikanten wisten de trend te vertalen naar een subtielere en dus commer­ciëlere variant voor alledaags gebruik. Doorgaans is het idee: hoe gekker, hoe beter want fout is het nieuwe hip. Maar, het design hoeft echt niet helemaal over the top te gaan om in de mode te zijn.

We zien elegantere versies die toch stoer blijven met zachte kleuren of een gymp in monokleur met verschillende materialen. Ook de dikke, ruwe zool kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. De opvallende, kleurrijke schoen met extra dikke zool is vooral populair bij jonge fashionista’s. Een minder hevige zool en zachtere kleuren maakt de grandpa sneaker meteen heel wat toegankelijker voor de doorsnee klant, van alle leeftijden.

ALLES KAN EN ALLES MAG

De chunky sneaker vergt van sommigen een flinke dosis lef, maar wie ze weet te combineren, is instant hip en trendy. Dit soort sneaker is allesbehalve elegant, perfect dus om een ‘je m’en fou’-look te creëren. Het combineren vergt wat denkwerk, maar eigenlijk kan je zo ver gaan als je zelf wil/durft. Wie wil, kan de sporty look volledig omarmen met dikke sokken, oversized t-shirt of trui en wijde broek. In combinatie met een rok, jurk of zelfs pak krijgt het net iets casual chic.

BLIKVANGER IN DE ETALAGE

Wie dacht dat de trend een tegenbeweging teweeg zou brengen met minimalistische, simplistische sneakers, heeft het mis. De komende twee seizoenen zullen deze schoenen alleen maar aan belang winnen. Een prominente plaats in de etalage is dus een aanrader. De opvallende modellen en neonkleurtjes zullen ongetwijfeld de aandacht trekken van elke voorbijganger. De stijgende vraag bij de consument moet ontegensprekelijk gepaard gaan met een uitgebreid aanbod in uw assortiment.

Ga voor een mengeling van meer en minder uitgesproken varianten van de trend. Zo heb je voor elk wat wils. Wat advies naar het combineren van de schoen toe, weten jouw trouwe klanten zeker en vast te appreciëren. Wie als schoenretailer de nineties revival en daarmee de ugly sneaker nog niet omarmd had, moet daar dringend verandering in brengen want de chunky gympen zijn nog lang niet op hun retour!