naar top
Menu
Logo Print
19/02/2019 - MARIE VERHULST

NIEUWE SCHOENMAKER VAN ES BLIJFT GESTAAG GROEIEN

SCHOENENMAKER STEVEN VAN ES OPENDE VIER JAAR GELEDEN EIGEN ZAAK

Een schoenenmaker in hart en nieren. Zo kun je Steven Van Es perfect omschrijven. Al van jongs af aan had hij een passie voor schoenmakerij. Na een parcours van iets meer dan een decennium in loondienst bij een schoenmakerij gewerkt te hebben en vervolgens een carrièreswitch gemaakt te hebben, besloot hij vier jaar geleden zijn eigen schoenmakerij in Lier te openen. Een gewaagde sprong, maar een waar hij nog geen dag spijt over gehad heeft.

van es

Hoe het begon ...

“Vroeger kon je hier in Lier een opleiding schoenmakerij volgen. Ik heb altijd al een passie gehad voor het vak en moest dan ook niet lang nadenken om de opleiding te volgen. Nadat ik afgestudeerd was, ben ik op leercontract gegaan bij een schoenmaker. Daarna moest ik eerst mijn legerplicht voldoen, maar ook daar was ik schoenmaker, heel leuk wel! Vervolgens heb ik een jaar of tien gewerkt bij een schoenmaker in Edegem. Maar als schoenmaker in loondienst verdien je niet zoveel en mijn vrouw en ik waren aan gezinsuitbreiding aan het denken. Dus besloot ik om iets volledig anders te doen en ik heb een hele tijd bij een diepvriesproductenleverancier gewerkt.

Maar na veertien jaar kwam daar een eind aan. Toen was het even denken ‘wat gaan we nu doen’. Ik heb dan de sprong gewaagd om een eigen schoen­makerij te openen en er volledig voor te gaan. Dat is intussen vier jaar geleden. Het is niet altijd evident en makkelijk, maar we groeien elk jaar! We moeten nog wat aan naamsbekendheid winnen. Dat doen we aan de hand van onze website en onze pagina op inforegio. Maar de belangrijkste vorm om naamsbekendheid te krijgen is via mond-tot-mondreclame. Tevreden klanten vertellen dat sowieso door en zo gaat de bal aan het rollen. Hoewel er toch nog vier schoenmakers in Lier zitten, groeit mijn klantenbestand.”

Retouches

“Naast het herstellen van schoenen bieden we ook de mogelijkheid om retouches te laten doen aan kledij. Mijn vrouw is namelijk naaister en het leek ons een mooie en passende aanvulling. Toch hebben we dat niet vanaf het begin gedaan. Het begon eigenlijk op vraag van de klanten. Maar aangezien we die vraag meer en meer kregen, besloten we om het ook standaard aan te bieden. Ten slotte was het geen groot risico, aangezien mijn vrouw toch al die machines had staan. Grote investeringen waren dus niet nodig. De twee grootste takken vullen elkaar mooi aan. Bovendien is het ook slimmer om niet al je eieren in één mandje te leggen. Als er één tak iets minder is, vangt de andere het mooi op.”

steven van esschoenmaker van es

Nooit saai

“Ik heb altijd al een grote interesse gehad in schoenmakerij. Ik ben heel graag met mijn handen bezig en het leukste aan de job is het feit dat je mensen zo gelukkig kunt maken als hun schoenen weer helemaal in orde staan. Dat geeft enorm veel voldoening. Elke dag is ook anders. Je weet nooit wat je in je handen zult krijgen. We hebben niet echt een specialisatie, maar we herstellen wel heel veel ritsen. Maar eigenlijk repareer ik alles. Zo krijg ik via mijn vriendenkring die deze sport beoefenen, ook veel paardentuigen.”

Aanbod

“Naast schoenen en kledij herstellen, bieden we zoals de meeste schoenenmakers ook sleutels en nummerplaten aan. Qua winkelverkoop gaat dat dan over schoenonderhouds­producten, riemen enzovoort. Samen zorgen die voor ongeveer 20% van de omzet. De sleutels 25%, en de schoenherstellingen en retouches zijn samen goed voor 55% van de omzet.”

WEGWERPMAATSCHAPPIJ

“Omdat ik er veertien jaar uit ben geweest, was het voor mij weer even zoeken, vooral omdat de schoenenmode zoveel veranderd is. Mij valt het op dat steeds minder mensen de weg naar de schoenenmaker vinden. Vroeger deden de mensen nog moeite om een schoen te laten herstellen. Maar nu gooien ze schoenen waar er iets aan is, meteen in de vuilnisbak. We leven echt in een wegwerp­cultuur.“

Verschuiving

“Het aantal mensen dat nog investeert in een goed paar schoenen, wordt steeds geringer. Al geloof ik dat het ook sterk van de regio of stad afhangt. Hier in Lier heb je wel een paar winkels die kwaliteitsschoenen verkopen, maar het grootste publiek gaat daar niet naartoe.”

Ander koopgedrag

“De gemiddelde consument denkt echt op korte termijn. Ze willen veel liever elke 2 à 3 maanden een paar schoenen kopen van 40 euro in plaats van één keer om de twee jaar te investeren in een goed paar schoenen. Behoorlijk absurd, want als je dat uitrekent, kom je veel duurder uit op lange termijn.”

Rugproblemen

“Voor de jongste generatie is dat rampzalig. Als je kijkt hoeveel rugproblemen er nu zijn bij jonge mensen, dan moet je het natuurlijk niet ver zoeken. Als je van kinds af aan al op slechte schoenen loopt, geeft dat gegarandeerd problemen voor later.”

”Vroeger deden de mensen nog moeite om een schoen te laten herstellen. Maar nu gooien ze die schoenen meteen in de vuilnisbak”

WORKSHOPS

“Ik heb dan ook geprobeerd om mijn klanten voor een stuk herop te voeden aan de hand van workshops. Centrale vragen zoals ‘hoe kan ik zien dat ik een kwaliteitsschoen koop?’ en ‘hoe moet ik die schoen het best onderhouden?’ werden onder de loep genomen. Helaas is de workshops een kort leven beschoren wegens te weinig interesse. Maar ik geef nu wel dergelijke informatie mee met mijn klanten.”

samenwerkingen

“In het begin heb ik geprobeerd om een samenwerking op poten te zetten met enkele schoenenwinkels. Mensen die daar hun schoenen kochten, konden dan een kortingsbon krijgen wanneer die gerepareerd moesten worden. Maar dat initiatief was maar een kort leven beschoren. Sinds kort heb ik wel een ophaalpunt in Heist-op-den-Berg. Mensen kunnen daar schoenen achterlaten, ik haal ze dan op, herstel ze en breng ze terug naar daar.”

OPPORTUNITEITEN

winkel

“De reden hiervoor is dat er daar een schoenenmaker gestopt is en ik die regio niet onbenut wil laten. Momenteel wordt er in Lier ook veel woongelegenheid gecreëerd en zijn er regio’s rond Lier waar er momenteel geen schoenmakers actief zijn. Dat geeft ons nog de mogelijkheid om te kunnen groeien. Maar dan moeten deze mensen de weg vinden naar onze zaak. Daarom blijven we steeds investeren in reclame. Ik hou altijd alles in het oog, maar het moet natuurlijk allemaal doenbaar zijn. Het is niet de bedoeling dat je de hele tijd aan het rondrijden bent. Ik heb ook niet graag dat mijn klanten lang moeten wachten. Ik probeer te bekomen dat ze na twee à drie dagen hun schoenen weer kunnen ophalen.

Wat ik niet doe, zijn reparaties à la minute. Soms komen er mensen binnen die onmiddellijk willen dat hun hieltje gerepareerd wordt, maar dat doe ik niet. Herstellingen die je te snel doet, kunnen nooit goed gedaan zijn. Bovendien geef ik ook garantie. Als de schoen meteen weer kapot is na mijn herstelling, kunnen ze hun schoenen binnenbrengen en doe ik het opnieuw en gratis. Dat geldt ook voor de retouches van mijn vrouw. Ik heb liever dat ze terugkomen dan dat ze weg­blijven en naar iemand anders gaan.”

WERKWIJZE

“Voorlopig betalen de klanten pas als de schoenen hersteld zijn. Maar ik weet dat veel andere schoenmakers dat niet meer doen en ze de klant eerst laten betalen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van deze werkwijze omdat de klant eerst moet zien waarvoor hij effectief betaalt. Ik heb ook schrik dat als ik het zou veranderen, mijn klanten zouden wegblijven. En aangezien ik nog maar vier jaar bezig ben, wil ik dat risico niet nemen.”

Piekmomenten

“Vanaf oktober tot midden december en van maart tot mei zijn bij mij altijd de drukste periodes. Het valt op dat dat samenhangt met de seizoenen. De mensen laten hun schoenen, voor de zomer of winter begint, herstellen.”

OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN

“Het is geen geheim dat het beroep van de schoenenmaker aan het uitsterven is. Maar dat is natuurlijk niet moeilijk als je hier in België nog amper tot niet een opleiding vindt om je om te scholen tot schoenenmaker. Bovendien denk ik dat het een beter idee is om student-schoenenmakers meteen op te leiden bij de schoenenmaker zelf.

Er zijn zoveel schoenherstellers die te veel werk hebben en wat extra hulp kunnen gebruiken. Het is ook echt niet goed dat je, om schoenenmaker te kunnen worden, geen diploma nodig hebt, hoewel het toch een ambacht is.”

TOEKOMST

“Op termijn zou ik misschien nog de mogelijkheid willen aanbieden dat mensen hun schoenen kunnen opsturen om te laten herstellen en dat ik ze na de herstelling terugstuur. Maar dat is enkel rendabel bij de kwaliteitsschoenen, en dat krijg ik nu te weinig. Mijn doel is om te blijven voortdoen zoals ik nu bezig ben en te blijven groeien. Als er zich opportuniteiten voordoen, dan wil ik die ook steeds overwegen, zonder te grote risico’s te nemen natuurlijk.”