naar top
Menu
Logo Print
18/02/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER JANUARI - DEEL 2

MENGELMOES VAN KLEUREN EN ARTIKELEN

Zoals gewoonlijk valt er tijdens de opruimingsperiode weinig zinvols te vertellen over mode of aankooptrends: de consument kiest wat wordt aangeboden en laat zijn keuze (zeer vaak) enkel leiden door de interessante prijs. De relatieve verhouding tussen de kopersgroepen blijft ook tijdens de soldenperiodes stabiel, ongeveer 60% dames, 23% heren en 17% kinderen. Tot voor een tiental jaar waren vooral de heren gekend als koopjesjagers, maar dat is de laatste tijd minder uitgesproken. In het kleurenpalet staan bij de dames zwart (47%) en cognac/bruin (21%) bovenaan. Bij de heren is dit nog meer het geval: zwart en bruin samen zijn hier goed voor 86% van de omzet. Bij de kinderen is er duidelijk meer variatie: hier is een grafiek minder sprekend, want bijna heel de regenboog is er vertegenwoordigd.

kleur kidskleur dameskleur heren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BOOTS EN BOOTIES

Het is logisch dat de verkopen van booties, bottillons, bottines en enkellaarsjes in januari veel succes kennen. Soms is het moeilijk een onderscheid te maken tussen die verschillende artikelen. Wanneer spreekt men van een hoge bottine, een enkellaarsje of een bottillon? Het ligt allemaal dicht bij elkaar. Merkwaardig is het feit dat vrijwel niemand spreekt van de verkoop van hoge winterlaarzen. Tien jaar geleden waren die artikelen niet uit het straatbeeld weg te denken, en vandaag blijft het nog altijd een vrij marginaal verschijnsel. Ook dit is, zoals reeds eerder aangegeven, voor een deel de verklaring van de mindere omzet. Een laars is immers een pak duurder dan een sneaker. Die laatsten blijven uiteraard ook aanwezig, bij de heren nog meer dan bij dames. De kinderen tenslotte blijven ook kiezen voor winterartikelen, normaal voor de tijd van het jaar.

model kidsmodel damesmodel heren