naar top
Menu
Logo Print
30/01/2019 - MARIE VERHULST

Vandercammen gelooft sterk in de kracht van de fysieke winkel

groot shopgemak dankzij one-stop-shopformule met schoenen en kledij

Van een groothandel in houten klompen tot een volwaardige schoenen- en kledingwinkel. Sinds 2001 is Emmanuel Vandercammen de derde generatie in de familiezaak en toverde de zaak in die tijd om naar een gezellige winkel waar je je van kop tot teen in het nieuw kan steken. Centraal in de visie van Vandercammen staat een uitmuntende service, een kwaliteitsvol aanbod en vooral een ongedwongen sfeer. Alle ingrediënten waardoor de consument meer dan ooit terug aangetrokken is om naar het fysieke winkelpunt te trekken.

vandercammen

Mee in de familiezaak

Emmanuel Vandercammen: “Het verhaal van de familiezaak begint hier in Ronse vanaf 1977 toen mijn ouders een schoenenwinkel openden. Maar onze geschiedenis in de schoenenbranche start al veel vroeger wanneer mijn grootvader tijdens de oorlogsjaren op zijn fiets van boerderij naar boerderij reed om houten klompen te verkopen. Dat draaide later uit tot een groothandel in klompen, laarzen en turnpantoffels. Sinds 2001 ben ik dan ook in de zaak gestapt. Dat maakt me de derde generatie in de zaak. Hoewel ik opgegroeid ben tussen de schoenendozen, was het voor mij geen evidentie om ook in de zaak te stappen. Het was mijn moeder die de vraag stelde of ik geen zin had om het eens te proberen, zonder verdere verplichtingen. Dat heb ik dan ook gedaan en uiteindelijk merkte ik dat ik dat heel graag deed. Intussen zit mijn vrouw Renée ook mee in de zaak. We komen heel goed overeen en werken heel goed samen. Dat moet wel, want je bent 7 op 7, dag in dag uit bij elkaar.”

Renée: “Ik heb eigenlijk een achtergrond in de horeca. Maar na mijn studies heb ik even in een kledingwinkel gewerkt en merkte toen dat dat me heel erg lag. Het sociale aspect en bezig zijn met etalages en de kleding in de winkel vind ik heerlijk om te doen. Toen ik Emmanuel leerde kennen, kon ik me opnieuw uitleven in de kleding.”

GRONDIGE OPFRISSINGSWERKEN

Emmanuel: “In 2014 hebben we niet alleen een serieuze verbouwing gedaan van de schoenenwinkel, we hebben ook het pand ernaast kunnen kopen en de twee winkels verbonden met elkaar. Zo hebben we één grote winkel kunnen creëren. Het eerste deel is de schoenenwinkel gebleven, maar de mensen kunnen nu ook doorlopen en komen zo in het kledinggedeelte terecht. Zo bieden we de klanten de mogelijkheid om een complete outfit bij ons te vinden en dat valt echt in de smaak. Steeds meer klanten vinden het zo makkelijk dat ze maar één winkel moeten binnengaan om alles te vinden wat ze zoeken. Het woord beleving is nu alomtegenwoordig en wordt helaas ook vaak misbruikt. Maar ik was daar 5 jaar geleden al intensief mee bezig, daarom dat we ook dat tweeluik wilden aanbieden.”

ONGEDWONGEN SFEER

vandercammenEmmanuel: “Wij wilden bij de verbouwingen vooral een zaak zijn waar je je op je gemak voelt en niet meteen het gevoel krijgt dat je iets moet kopen. Zo stond de winkeltoog in het oorspronkelijke ontwerp helemaal vooraan in de winkel. Maar dan geef je aan de mensen die binnenkomen meteen een signaal ‘hier moet je kopen’. Nu staat de toog helemaal achteraan de winkel en kunnen de klanten rustig rondkijken en zich laten inspireren. Bovendien ontdekken ze dan ook meteen dat ze nog kunnen doorlopen naar de kledingwinkel. Daarnaast wilde ik dat de etalage doorgetrokken werd in de winkel om zo de mensen in je winkel te lokken. Qua materialen is er gekozen voor houtaccenten, leder en vintage elementen. Die lijn hebben we meteen ook doorgetrokken in het kledinggedeelte, al heb ik daar de renovatie helemaal zelf gedaan.” ‘

'MADAM VAN DE KLEDINGWINKEL'

Emmanuel: “Hoewel mijn vrouw en ik niet elk onze afdeling hebben, wordt dat soms wel zo gezien door de klanten. Het hangt eerder af van wie waar bezig is. Het gebeurt vaak dat ik in de kledingafdeling sta, maar ik merk wel dat sommige vrouwen dat nog moeilijk vinden dat een man kledingadvies geeft. Renée wordt ook echt wel gezien als de madam van de kledingwinkel.”

WIE IS VANDERCAMMEN KLANT?

Emmanuel: “Onze klanten kan je omschrijven als mensen die op zoek zijn naar trendy schoenenmode in de middenprijsklasse en ook wel aandacht besteden aan de herkomst van het product. Wij vertellen heel graag van waar het artikel precies komt, hoe het gemaakt is en wat het verhaal er precies achter is. Ik merk op dat er een steeds grotere bewustwording is bij de gemiddelde consument. Producten waar er ‘kleine handjes’ aan gewerkt hebben, worden meteen afgeschreven. Bovendien is het echt een meerwaarde als je een verhaal kan meegeven aan de klanten. Zo vinden ze die handtas van 300 euro eerst nogal duur, maar eens ik het verhaal van die tas vertel, kopen ze niet alleen die tas, maar ook een verhaal en is die prijs plots heel acceptabel.”

“Ik heb veel liever wat gezonde concurrentie, dan dat je de enige winkel bent. Dat houdt je scherp als ondernemer”

VLAAMS VERSUS WAALS

Emmanuel: “Omdat we hier in Ronse echt op de grens zitten tussen Vlaanderen en Wallonië, weerspiegelt dat ook in ons klantenbestand. Dat maakt het erg boeiend en afwisselend voor ons maar tegelijk is dat ook een heel grote uitdaging. Walen kiezen namelijk helemaal andere schoenen dan Vlamingen. Dus moeten we bij onze leveranciers zelf heel creatief zijn om het aanbod samen te stellen.”

vandercammen

KLANT IS KONING, WINKELIER IS KEIZER

Emmanuel: “Ik merk een evolutie dat de klanten steeds beter geïnformeerd zijn wanneer ze binnenkomen in de winkel. Maar dat vind ik niet erg, want klanten die weten wat ze willen, zijn de makkelijkste verkopen. Wat ik minder positief vind, is dat de consument heel erg mondig is geworden. Ze durven heel snel om korting vragen of wanneer er een klein krasje is op een schoen, willen ze meteen 10% korting. Soms is het niet altijd makkelijk om op je tong te blijven bijten. Je moet heel veel geduld hebben. Bij ons geldt het motto ‘Klant is koning, maar ik ben de keizer’, dus er zijn wel degelijk grenzen. Gelukkig gebeurt het niet veel dat de klant het te ver drijft.”

KORTINSPOLITIEK MAAKT MARKT KAPOT

Emmanuel: “Ik ben geen fan om voortdurend met kortingen naar de consument hun hoofd te gooien. Ik zie heel veel collega’s bij de start van het nieuwe seizoen meteen opendeur­kortingen geven, maar daar maak je alleen maar je eigen branche mee kapot. Want zo kweek je een klant die altijd maar met korting wil kopen. Wij doen daar niet aan mee. Wat we wel doen, is na elke verkoop een korting op de volgende aankoop aanbieden.”

COMFORT PRIMEERT

Emmanuel: “Ons cliënteel vraagt vooral naar comfortabele schoenen en wij stemmen ons aanbod daarop af. Het heeft niet veel nut om schoenen te verkopen waar er hier geen publiek voor is. Historisch is onze specialisatie in comfort ook zo gegroeid. In het aantal merken variëren we graag. Naast een vast aantal waar we altijd mee werken, houden we steeds onze ogen goed open om nieuwe merken te ontdekken. Dat doen we vooral op beurzen. Omdat we twee kleine kindjes hebben, zijn de buitenlandse beurzen voor ons nu wat moeilijker om te bezoeken maar wij vinden telkens onze gading op Trademart. Zo goed als elke maandag gaan we op collectie voor de schoenen en kledij.”

vandercammenvandercammen

GEZONDE CONCURRENTIE

Emmanuel: “Er zijn nog redelijk wat andere zelfstandige schoenenwinkels in Ronse en dat vind ik goed. Ik denk dat elke schoenenwinkel wel zijn eigen vast cliënteel heeft. Bovendien zorgt die concurrentie ervoor dat klanten die bij mijn concullega hun gading niet vinden, de weg naar mij vinden en omgekeerd. Zo krijg je dan weer nieuwe klanten erbij. Ik heb veel liever wat gezonde concurrentie, dan dat je de enige winkel in de stad bent. Dat houdt je scherp als ondernemer. Het is dan aan jezelf om je goed te kunnen onderscheiden met je winkel. Dat doen wij door in de eerste plaats altijd heel vriendelijk te zijn. Dat klinkt misschien wat voor de hand liggend maar daarmee maak je echt wel een verschil. Ik neem ook altijd tijd om de klant te helpen in zijn zoektocht naar een nieuw paar schoenen. Wij kennen ons cliënteel ook goed en spreken hun aan bij naam als ze binnenkomen. Mijn moeder vindt dat niet altijd goed maar in haar tijd was dat anders natuurlijk. Dan moest je iedereen met mevrouw en meneer aanspreken, nu werkt dat niet meer. We geven onze klanten ook graag een koffie of een glaasje en dat maakt het net gezellig. De klanten komen ook naar de winkel voor mij. Zo heb ik al klanten gehad die op vakantie zijn aan zee en daar een paar schoenen zien maar ze toch bij mij willen kopen. Ik vind dat geweldig dat ze me dat gunnen. Dat betekent toch dat ze graag naar hier komen.”

Ik geloof heel sterk in de kracht van een fysieke winkel. Daarenboven merk ik dat de consument opnieuw graag naar een winkelpunt gaat, als die daar goed behandeld worden en die belevenis te voelen.

ONLINE AANWEZIGHEID

Emmanuel: “We hebben (nog) geen website maar voorlopig zie ik er nog geen noodzaak van in. Sinds Facebook er is, zagen we er meteen het enorme potentieel ervan. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je met Facebook meer mensen bereikt dan met een website. Als je niet online wil verkopen, lijkt me een website voorlopig overbodig. Een webshop zal er misschien nog komen. Maar ik heb daar nog zeer veel twijfels over. Het blijkt blijkbaar dat 90% van de schoenen die online verkocht worden, teruggestuurd worden. Maar dan steek je wel gigantisch veel tijd in nutteloze niet-verkopen. Ik geloof heel sterk in de kracht van een fysieke winkel. Daarenboven merk ik dat de consument opnieuw graag naar een winkelpunt gaat, als die daar goed behandeld worden en die belevenis te voelen. Ik heb met de verbouwingen zwaar geïnvesteerd dus ik ga nog even wachten met een webshop.”

vandercammen

TOEKOMST

Emmanuel: “Onze toekomstplannen zijn dus voorlopig nog verder doen zoals we bezig zijn en het concept kleding-schoenen verder uitwerken. Wat de toekomst van de branche betreft, denk ik dat vooral de schoenenfabrikanten een effort moeten doen naar hun klanten, zodat de winkeliers een betere service kunnen geven aan de consumenten. Ideaal zou zijn dat als wij via een B2B-platform schoenen bestellen, dat wij ze de dag erop geleverd krijgen in de winkel. Eigenlijk vind ik het bijna vreemd dat dat anno 2019 nog niet standaard is. Natuurlijk vergt dat van de fabrikanten ook een serieuze investering.”

VERSCHUIVINGEN

Daarnaast vormt het huidige klimaat ook een van de grootste uitdagingen voor de schoenenverkoop. Ten laatste half februari liggen de zomercollecties al in de winkel, terwijl het buiten dan net vriest en omgekeerd in de zomer. De solden volledig afschaffen lijkt me al zeker geen goed plan, want dan gaat iedereen solderen wanneer het hem uitkomt en dan pas zal er een fiasco ontstaan. Maar de solden verschuiven, lijkt me een goede optie. Ik denk dat wie de dag van vandaag nog verstandig aan- en verkoopt en zijn stock gezond houdt, perfect kan (over)leven. Of dat je er rijk van wordt, is weer iets anders. Maar die tijden liggen al even achter ons.”