naar top
Menu
Logo Print
13/12/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2018

WEEKEND VAN DE KLANT, BLACK FRIDAY EN KOPPELVERKOOP IN DECEMBER

De zelfstandige winkelier is het korting geven beu. Tot voor kort betekende de 'dag van de klant' nog een belangrijk evenement voor de retailers. De laatste jaren heeft die happening - nu weekend van de klant - sterk aan belang ingeboet. We schreven het vorige keer al: de klant verandert niet van winkel omdat hij een glaasje schuimwijn of een praline krijgt. Ook zijn er minder en minder winkeliers die tijdens de speciale verkoopdagen kortingen geven. “Black Friday, Cybermonday, Sinterklaas, het waren stuk voor stuk gelegenheden om korting te geven", schrijven veel winkeliers, maar dat behoort stilaan tot het verleden. Minder dan de helft van de collega's vermindert bij deze gelegenheden zijn prijzen.

black friday

“Korting geven is een stuk van de winst verliezen", zo luidt de redenering, en ook kan begrip worden opgebracht voor de klant die ontgoocheld is omdat hij 's anderendaags weer de volle prijs moet betalen. “Dit is een aantasting van onze geloofwaardigheid", zegt de winkelier, “en concurreren met de ketens is toch onbegonnen werk".

 

 

Bovendien is het ook zo dat de klanten wegblijven de dagen voor en na de kortingsaanbiedingen. Idem voor de koppelverkoop tijdens de maand december. Ook hier houden meer en meer zelfstandige winkeliers de adem even in. De grote jongens winden er zelfs geen doekjes om: “Wacht niet op de solden, nu zijn er al kortingen tot 50% in december, op het tweede artikel" hoorden we letterlijk in een radiospotje. Daarom trachten ook hier de zelfstandigen meer en meer het spel correct te spelen en te wachten tot 3 januari om met de echte solden te starten.