naar top
Menu
Logo Print
13/12/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER  NOVEMBER 2018

KLASSIEK VERKOOPBEELD

De weersomstandigheden zijn de laatste maanden niet echt bevorderlijk geweest voor de schoenenbranche. Als we begin december nog temperaturen van 15° noteren, is het begrijpelijk dat de echte winterartikelen, de wolgevoerde laarzen, in de voorraadruimte blijven staan. Het kleurenpalet oogt erg klassiek, met bij de dames meer dan 80% zwart, bruin en blauw. Ook bij de heren staan zwart en bruin bovenaan (samen 71%) en zelfs in de kindercollecties is de driekleur blauw, zwart en bruin.

kleuren kidskleuren herenkleruen damesmodel kidsmodel herenmodel dames

 

 

 

 

 

 

De modellen blijven eveneens klassiek: de dames kiezen eerst booties en bottillons (40%), gevolgd door pumps (25%) en de onvermijdelijke sneakers (22%). De verkoop van hoge laarzen is dit najaar ook nog niet echt gestart. Volgens sommige collega's ligt er onvoldoende aanbod in de etalages, anderen denken dan weer dat het moment voor een nieuwe laarzenhype nog niet is aangebroken. Bij de heren hetzelfde liedje: op de eerste plaats komt de klassieke cityschoen, goed voor de helft van de omzet bij deze kopersgroep, gevolgd door bottines en boots (37%). De kinderen vinden hun gading in boots, bottines en laarsjes, gevolgd door klassieke molières.

Opvallend is het ontbreken van winterartikelen in de verkoopcijfers. Als het 'warme' weer in december aanhoudt, krijgen we opnieuw het jaarlijks terugkerende verschijnsel dat de wintercollectie met korting zal worden verkocht tijdens de opruimingen, en later nog, in februari, als het echt koud wordt en de winter zich toont.