naar top
Menu
Logo Print
13/12/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2018: LICHTE OMZETSTIJGING

WEINIG ENTHOUSIASME BIJ ZELFSTANDIGE SCHOENDETAILHANDELAARS

René Broekaert

November 2018 was een maand “om snel te vergeten", zoals men het soms uitdrukt. Vorig jaar was november 'een rustige verkoopmaand'; de elfde maand van dit jaar deed het ietsje beter (+1% omzet en evenveel paren) maar dit is absoluut onvoldoende om het structurele verlies van de eerste elf maanden (-3,9% omzet en -2,9% aantal paren) af te bouwen.

omzet novemberomzet november

 

 

 

 

 

 

De zelfstandige schoendetailhandelaar in ons land kent nu al meer dan vijf jaar een constante omzetdaling, die schommelt rond de 3,5% (met uitzondering van vorig jaar, toen het verlies beperkt bleef tot 0,7%). Het gecumuleerde verlies van de laatste jaren begint zwaar te wegen op het beleid in de sector. Minder inkopen, collecties met een hogere marge zoeken, meer klassiek comfort (= zekerheden) aanbieden, het zijn stuk voor stuk middelen om de druk af te wenden, maar in de long run snakt de traditionele schoenenboer toch naar betere tijden. Ook blijkt dat ernstige inspanningen van de zelfstandige handelaars (verbouwingen, nieuwe etalages, animatie …) vandaag veel minder dan pakweg 10 jaar geleden een rechtstreekse boost in de omzet genereren.

E-VERKOOP EN FILIAALZAKEN DOEN HET BETER

De grotere filiaalzaken slagen er beter in om het tij te keren. De marges in die sector liggen gevoelig hoger dan in de zelfstandige retail, zodat het aanbieden van 10% korting bij de discounters nog altijd betere eindresultaten geeft dan de verkoop tegen de 'normale' prijs bij de eenmanszaken. Ook de internetverkoop roomt een belangrijk deel van de markt af. Niet alleen de grote Zalando's en andere bol.coms, maar ook de filialisten in eigen land zijn vaak in de molen van de e-commerce gestapt, een handelsvorm die voor de 'kleine' winkelier niet rendabel kan zijn. Een website als etalage is een uitstekende reclametool, maar modellen uit de eigen voorraad versturen (en gratis laten terugzenden) is voor de grote meerderheid van de traditionele winkeliers een duidelijke verliespost.

kopersgroep

Bovendien krijgt de zelfstandige detailhandel zeker geen steun in de rug van onze (inmiddels gevallen?) regering. Minister Kris Peeters was jarenlang de topman van Unizo, de verdediger bij uitstek van de zelfstandige ondernemer. Wanneer we zien hoe nu de rode loper wordt uitgerold voor de Alibaba-grot, stellen we vast dat Peeters zich op de borst slaat met de 3000 nieuwe banen (“waarvan 2800 chauffeurs", zo schrijft een winkelier met een knipoog). Hij vergeet er echter bij te vertellen hoeveel arbeidsplaatsen dit kost in de zelfstandige retail. En was het ook niet zo dat de grot van Alibaba in de fabel een rovershol was,…en vandaag …?