naar top
Menu
Logo Print
19/11/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2018: SINGLES DAY

Een van de meest recente uitvindingen van de marketeers is de volledig verzonnen Singles Day. Een agressieve manier om de internetverkoop krachtig te stimuleren. De Chinese e-commercegigant Alibaba zette een tiental jaar geleden 11 november op de commerciële wereldkaart. Niets te maken met het eind van de Eerste Wereldoorlog, daar besteedt de jonge consument minder aandacht aan.

singles day

Met behulp van massale brainwashingspraktijken bereikte men dit jaar op 11 november in China een e-commerceomzet van 27 miljard dollar!! Op één dag! Een bedrag dat driemaal hoger ligt dan de jaarlijkse e-bestedingen in België. We moeten ons geen illusies maken dat dit gigantisch e-commercieel festijn beperkt zal blijven tot China, ook hier wordt dat over enkele jaren een 'vaste waarde'.

Het gaat hier uiteraard over een fenomeen dat de schoen- en ook de modebranche helemaal overstijgt, maar ook in onze sectoren werd massaal online besteld. In hoeverre dat in the long run schade zal toebrengen aan het commerciële weefsel in steden en gemeenten, blijft een vraagteken, feit is dat dit toch tot grote ongerustheid stemt. Feit is ook dat Europa dit gevaar helemaal niet inziet, integendeel. De vestiging van distributiecentra voor de e-commerce wordt op alle mogelijke manieren gestimuleerd, “omdat het de tewerkstelling zou bevorderen". Maar over de slinkende tewerkstelling bij de commerciële kmo maakt men zich blijkbaar minder zorgen. Over een kleine twee maanden zit 2018 erop. In volgende edities maken we de balans op van de resultaten in onze mooie schoenenbranche.

SPERPERIODE EN SOLDEN 2018-2019
SPERPERIODE
Van 3 december 2018 tot en met 2 januari 2018
SOLDEN OF OPRUIMINGEN
Van 3 januari 2019 tot en met 31 januari 2019