naar top
Menu
Logo Print
19/11/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2018: VERKLARINGEN EN OORZAKEN

Vanzelfsprekend tracht iedere winkelier oorzaken en verklaringen te zoeken voor de algemene negatieve spiraal waarin onze sector zich nu al enkele jaren bevindt. Telkens haalt men dezelfde argumenten aan: de weersomstandigheden waren dit jaar in september en oktober ongunstig: veel te warm, met af en toe zelfs absolute warmterecords sedert het begin van de waarnemingen, nu meer dan 100 jaar geleden.

kopersgroep

Ook de verschuivingen in het bestedingspatroon treffen ons vak: de schoen verliest meer en meer zijn sexy uitstraling. Het wordt een gewoon consumptieproduct zoals vaatwasproducten en onderhemden. “Overal is er wel ergens korting te vinden", zo schrijft een correspondent. De kortingswoede die zich destijds beperkte tot de grote filiaalzaken, is nu uitgebreid op praktisch het gehele aanbod in de detailhandel. Wat te denken van de Midseasonskortingen, de Black Fridays, de uit het niets ontstane Singles Days, de Valentijns, Sinterklazen en de talrijke andere feestdagen, opendeurdagen, braderieën en festiviteiten, stuk voor stuk gelegenheden om kortingen aan te bieden. Allemaal leuk voor de consument, maar tezelfdertijd een beperking van de winst van de winkeliers.

WEEKEND VAN DE KLANT

De 'dag van de klant', een uitvinding van de grote middenstandsorganisaties, was jarenlang een hoogdag voor de detailhandel in steden en gemeenten. Nu werd die actie uitgebreid tot een 'weekend van de klant, maar het enthousiasme van de consument is hier ook tanend.

De meerderheid van de winkeliers geeft nog een attentie aan de kooplustige consument, onder de vorm van een glaasje cava, een praline of een ander klein cadeautje, vaak in combinatie met jawel, alweer 10% korting. Toch zijn er meer en meer schoen- (en andere) winkeliers die afhaken voor het weekend van de klant. “Bij ons is het altijd 'dag van de klant'", zo horen we, en een andere correspondent schrijft dan weer “dat we ons geen illusies hoeven te maken; de klant komt niet speciaal naar uw winkel een paar schoenen kopen om er een simpele roos, een glas schuimwijn of een gadget te krijgen."