naar top
Menu
Logo Print
09/10/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER SEPTEMBER 2018:
KLEUREN EN MODELLEN

ZWART EN BRUIN BLIJVEN AAN DE LEIDING

In september werden vooral winterkleuren aangekocht, wellicht omdat dit vrijwel de enige kleuren waren die in de etalage te bespeuren vielen. Bij de dames waren zwart, bruin en grijs goed voor meer dan 80% van de verkopen. Bij de heren idem dito, en zelfs in het kindersegment waren drie paar op de vier verkochte schoentjes blauw, zwart en bruin.

kleur kidskleur heren

kleur dames

 

 

 

 

 

 

 

Wat de modellen betreft, zagen de dames het vooral zitten in bottillons, boots en bottines (42%), gevolgd door city pumps en molières (21%). De sneakers waren bij deze kopersgroep slechts goed voor een kwart van de verkochte paren. Ook hoge laarzen worden vermeld, maar toch wordt er nog geen massale verkoop van dit soort artikelen genoteerd. Bij de heren is er een evenwichtige verdeling tussen boots en bottines (29%), city classics (30%) en sport casual sneakers (32%). Bij de kinderen staan de sneakers en de velcro modellen aan de top (40%), gevolgd door booties en bottines (35%).

 

model damesmodel heren model kids

 

 

 

 

 

 

 


WEINIG NIEUWIGHEDEN VOOR ZOMER 2019

Op de grote nationale en internationale vakbeurzen waren er weinig of geen spectaculaire nieuwigheden te ontdekken. Uiteraard was er een enorm aanbod van sandalen, slingbacks, decolletés en open zomermodellen. Ook op de kleuren werd niet bespaard: heel de regenboog met fluo, glans- en glittervarianten kwam aan bod. Blijkbaar zijn de aanbieders ervan overtuigd dat we in 2019 andermaal een superlange hete zomer zullen kennen. Laat het ons hopen.

Maar laten we vooral hopen dat de komende winter even streng wordt als de zomer warm was: dan kan er ook een grote opkuis worden gemaakt van echte winterartikelen, en wolgevoerde laarzen. Dat zijn over het algemeen duurdere modellen die wel hun kopers vinden als het echt vriest. Goed voor de kassa, en voor het opruimen van deze voorraad.