naar top
Menu
Logo Print
09/10/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER SEPTEMBER 2018:

TE ZACHTE SEPTEMBER LEIDT TOT MATIGE RESULTATEN

René Broekaert

Een supermaand zoals september 2017 evenaren was onmogelijk. Vorig jaar beleefden we tijdens de negende maand hoogdagen voor de schoendetailhandel. Dit jaar lagen de resultaten in de Belgische schoendetailhandel een stuk lager dan vorig jaar, maar dat was ook te verwachten. Met gemiddeld 12,4% minder omzet en 10,3% minder paren dan september vorig jaar, kunnen de meeste winkeliers nog leven. We schreven het al vorige maand: we zullen moeten wachten tot eind oktober om een degelijke balans te kunnen opmaken van de start van de herfst-winterverkoop.

omzet septemberomzet jan tot sept

ALTIJD DEZELFDE INVLOEDEN

De weerman was andermaal de grote spelbreker tijdens de voorbije maand: we kregen bijna 200 uur zonneschijn tegenover normaal slechts 140 uur. En iedereen weet dat de zon gezelligheid schept voor leuke wandelingen, maar niet direct aanzet tot de aankoop van winterschoeisel. Deze keer heeft de horeca meer geprofiteerd dan de schoenenboeren. Maar er zijn uiteraard ook meer algemene oorzaken aan te halen voor de moeilijke zakengang in onze schoenenbranche: zo verwijst een correspondent naar een statistiek waaruit blijkt dat op vijf jaar tijd de Belgische consument tot 30% minder geld besteedde aan kleding en schoeisel, ten voordele van reizen, restaurants en alle mogelijke communicatietoestellen en abonnementen. Ook de websites doen hun werk vooral dan voor jongeren en trendy merken. Enkel het comfortsegment lijkt voorlopig aan de internetrage te ontsnappen, wellicht omdat voor dit soort artikelen de pasvorm primordiaal is, en aanpassen in de winkel nog altijd een must is alvorens aan te kopen.

kopersgroep