naar top
Menu
Logo Print
18/09/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER AUGUSTUS 2018: DEEL 2

UITEENLOPEND AANBOD

Deze keer geen statistieken over het soort collectie dat verkocht werd in augustus, omdat die dusdanig uiteenlopen dat er geen lijn valt in te trekken.

Zowat 60% van de schoenwinkeliers heeft in augustus nog meer dan 80% zomerschoeisel verkocht, al dan niet met kortingen. Het gaat hier meestal om winkels met een traditioneel klassiek aanbod en comfortartikelen. Bij 20% van de collega's stonden er uitsluitend herfst-winterartikelen in de etalage. Dat is het geval voor wie topmode aanbiedt. Daar staan de fashionista's al vanaf eind juni te trappelen van ongeduld om zeker de allernieuwste trend niet te missen. De overige 20% verkocht een allegaartje, een mix van zomer en winter.

In die omstandigheden is het uiteraard moeilijk om een lijn te trekken in de verkochte artikelen, en ook in de omzet.

De algemene resultaten over de eerste acht maanden zijn dan ook lichtjes verbeterd, maar nog onvoldoende om de verliezen van het eerste semester te compenseren (nog steeds -5,4% omzet dan in dezelfde periode van vorig jaar).

schoenenverkoop

WINTER- EN ZOMERMODELLEN

Hetgeen in augustus verkocht werd, hangt uiteraard in de eerste plaats af van wat er in de winkel werd aangeboden en hoe de consument erop reageerde.

De dames waren in augustus de meest actieve kopersgroep, goed voor ongeveer 65% van de omzet (in de winkels waar D-H en K wordt aangeboden). De heren waren goed voor 18% en de kinderen voor 17% van de omzet.

Bij die laatste groep moet een nuance worden aangebracht: de kinderspeciaalzaken deden het gemiddeld beter, vooral omdat de 'terug-naar-school'-sfeer er goed in zat, na de lange hete zomer. Vandaar dat er moeilijk statistieken konden worden gemaakt van het soort verkochte artikelen.

De dames bleven trouw aan de inmiddels incontournabele sneakers: een makkelijk product dat zowel in zomer- als in winterversie wordt aangeboden. Open modellen zoals sandalen (voor zover die nog in voorraad waren), slippers en ballerina's deden het eveneens goed. Opvallend is dat voor het eerst in vele seizoenen de verkoop van hoge laarzen in augustus al expliciet wordt vermeld. Hier gaat het uiteraard alleen om modieuze modellen en geen echte winterartikelen.

De heren kiezen traditioneel ook voor classics en de even onmisbare sneakers. Heel wat collega's stellen vast dat de heer steeds vaker op zoek is naar modieuze modellen. Bijzondere kleurschakeringen, speciale hakken en zolen, ongebruikelijke materialen, alles wordt gesmaakt, als het maar nieuw en trendy is. Een tendens die nog maar een tiental jaren merkbaar is, maar blijft groeien.

herenschoenendamesschoenen