naar top
Menu
Logo Print
10/07/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER JUNI 2018: JUNI WAS ZEER WARM EN DROOG

Koppelverkoop keldert resultaten

Net zoals vorig jaar was juni zeer warm en droog. Het KMI spreekt van ‘zeer uitzonderlijke temperaturen’ van gemiddeld 18,1°, of 2° hoger dan het langjarig gemiddelde. Ook de regen was niet van de partij in juni: er viel slechts 16 liter op 4 dagen, daar waar we normaal gemiddeld 72 liter mogen verwachten, gespreid over 15 dagen.

En toch heeft deze zomerse juni niet geleid tot goede verkopen in de schoendetailhandel in ons land. Belangrijke nuance: we spreken – zoals altijd in deze rubriek – over gemiddelden. Die lagen dit jaar zowat 4% lager dan in juni 2017.

Omzetscijfers en verkochte paren - Juni 2018 tov juni 2017

DALENDE OMZET

Met gemiddeld 4% minder omzet en 2% minder verkochte paren dan in juni vorig jaar, blijft de sfeer in de schoendetailhandel negatief. Het gaat om gemiddelden inderdaad, want als men de statistieken analyseert zien we dat een aantal schoenhandelaars wel goede omzet – tot 7% meer – realiseerden, maar dat er anderzijds een heel pak winkeliers tot meer dan 7% negatieve cijfers noteerden.

Hoe het plaatje er over de eerste zes maanden van 2018 uit zag, lezen we in de Zakenbarometer over het eerste semester 2018, die gepubliceerd wordt in de komende augustus-editie van Shoes Magazine. We beschikken op dit ogenblik nog niet over alle cijfers, maar het ziet er wel naar uit dat ook dit jaar geen sprake is van omzetstijging tegenover vorig jaar. Andermaal heeft iedereen wel zijn verklaring voor het fenomeen: internet, ander bestedingspatroon, te warm om te shoppen, voetbalgekte, reizen, noem maar op.

KOPPELVERKOOP

Net zoals vorig jaar staat of valt heel het omzetgebeuren met de kortingen die in juni werden aangeboden. Het verschijnsel duurt nu al enkele jaren, de koppelverkoop wordt door veel consumenten beschouwd als een verdoken verschuiving van de opruimingsperiode, van de échte solden. Het idee van de sperperiode is helemaal uitgehold, want vrijwel iedereen biedt al koopjes aan in de loop van de maand juni. Sommigen starten al vanaf dag 1, anderen wachten tot half juni, en de sterksten wachten tot de laatste week van juni om, vaak samen met de plaatselijke braderie, met afprijzen te starten.

Sommigen slagen er in effectief de geest van de wet te eerbiedigen en pas op 1 juli de eerste kortingen toe te staan. “Wij doen niet mee met dit kortingsopbod”, aldus een correspondent, “wie onze modellen te duur vindt, moet maar gaan zoeken in een ander segment. Wij staan hier niet op de markt.” Wel blijft iedereen strikt de term ‘solden’ of ‘opruimingen’ sparen tot op de eerste officiële koopjesdag, zaterdag 30 juni. Want bij de consument blijft er toch nog altijd het psychologisch effect van ‘de échte solden zijn begonnen’.