naar top
Menu
Logo Print
10/04/2018 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER MAART 2018

HET GEDULD RAAKT OP

Het blijft maar negatieve berichten regenen over de zakengang in de zelfstandige schoendetailhandel in ons land. Met gemiddeld 21% minder omzet en 19% minder paren ten opzichte van maart 2017 kan men moeilijk positieve adjectieven vinden om de toestand te beschrijven. Vorig jaar schreven we over “positieve lentekriebels" met betrekking tot de derde maand, vandaag schuwt men de harde woorden niet: “Catastrofe, ten einde raad, rampmaand, geen oplossing meer" en gelijkaardige opmerkingen zijn de bespiegelingen die men in de wandelgangen van de schoenensector opvangt.

omzetcijfers en verkochte paren schoenen maart

WINTER IN MAART

Het is niet altijd gemakkelijk om de juiste oorzaak van de evolutie van de zakengang te verklaren, maar voor de voorbije maand maart zijn de weersomstandigheden zonder enige twijfel de grootste boeman. Tegen het eind van de maand kregen we nog een scherpe winterprik, en niemand maakt zich illusies dat er in die periode sandalen of open schoenen verkocht worden.

Maart is een van de belangrijkste verkoopmaanden in de schoendetailhandel. Vorig jaar was maart zelfs de maand waarin 10,8% van de jaaromzet werd gerealiseerd! Het was de beste maand van 2017. Als men dan in 2018 geconfronteerd wordt met een omzet die 21% lager ligt, is commentaar overbodig. Als de overheid via de media nog aanraadt om 'binnen te blijven', is er zeker geen enthousiasme bij de consument om een namiddagje te gaan (fun)shoppen!

GEVAAR VOOR PANIEKREACTIESomzetcijfers en verkochte paren schoenen maart

De kassa blijft leeg, maar de brievenbus niet: de facturen van de leveranciers, het loon van het personeel, de kosten voor verwarming en huur blijven oplopen. En het gevaar om te grijpen naar het ultieme redmiddel, de kortingen, is reëel, de filiaalzaken zijn er al mee gestart, en aan zee lezen we ook al dat er paaspromoties aankomen. Allerlei trucs worden bovengehaald, zoals inruilacties voor gedragen schoeisel, stockverkoop, ronde prijzen van 20, en zelfs van 10 euro … Wie spreekt van 'mid-seasons'-kortingen, gaat ervan uit dat het verkoopseizoen al gestart is, maar dat was in de meeste winkels nog niet het geval.

In die context citeren we graag het initiatief van een belangrijke schoenwinkel met enkele grote vestigingen, die een brief heeft geschreven naar een aantal collega-schoenwinkeliers met de aanbeveling: “begin niet met kortingen … geef je winsten niet af!" Een lofwaardig initiatief, want in het verleden is al vaker gebleken dat impulsieve acties met kortingen zeker niet altijd leiden tot een meerwaarde op langere termijn.