naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER DECEMBER 2017: DEEL 2

KORTINGEN EN KOPPELVERKOPEN

Het aantal winkeliers dat de sperperiode nog strikt naleeft, vermindert jaar na jaar. “De toestand wordt onhoudbaar," zo hoort men bij de traditionele handelaars, “want de filiaalzaken en ook de e-winkels weten blijkbaar niet meer wat de sperperiode eigenlijk inhoudt."

“De consument is mondiger geworden", zo luidt het, maar in de praktijk komt het erop neer dat de klant in de winkel kortingen komt afdwingen, soms met de iPhone in de hand waarop dezelfde schoen als in de stenen winkel goedkoper staat geprijsd. Hoe de verkoper in de winkel daarop moet reageren, is allesbehalve evident. Citaat van een belangrijke (stenen) schoenwinkelier: “Als eigenaar van een zaak mag je blijkbaar niet meer zelf beslissen wanneer en hoeveel korting je geeft …" Bizar, zo besluit hij.

Maar ook de overheid geeft valse signalen. Tijdens de maand december vond vicepremier en minister van Consumentenzaken er niets beters op dan te pleiten voor de afschaffing van de sperperiode. Een minister die nota bene zijn roots heeft in de middenstandsorganisatie Unizo!

“Op die manier kunnen het gehele jaar door kortingen worden toegekend", zo luidt het. De verschillende federaties uit de modebranche willen daar echter niets van weten. “De start van de solden blijft een magisch moment voor de consument, ondanks fluistersolden en koppelverkoop vooraf", is de teneur.

zakenbarometer december 2017 kopersgroep

RENTABILITEIT

Hamvraag is natuurlijk wie de juiste beslissingen heeft genomen. “De prijzen worden aan de meet uitgedeeld", zegt het spreekwoord. Wie heeft aan het eind van de rit het meeste geld verdiend? Artikelen verkopen tegen inkoopprijs is niet moeilijk, en de omzet zal wel spectaculair stijgen, maar het is toch nog altijd het doel van een zakenman/vrouw-winkelier om winst te maken!