naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 11/12/2017

KORTINGEN - KORTINGEN - KORTINGEN…

De problematiek van de kortingen komt regelmatig aan bod in deze rubriek. Meestal gaat het om zelfstandige eenmanszaken die hun beklag maken over de filiaalzaken die de consument met alle mogelijke vormen van kortingen om de oren slaan. Toch bleef er nog altijd een zekere vorm van schroom bestaan om niet te ver te gaan in het lokken van klanten met afprijzingen. Het ziet er naar uit dat ook die laatste vorm van 'correct prijsaanbod' volledig verdwijnt.

Tot vijftien jaar geleden betekende de sperperiode nog een rem op het toestaan van kortingen. We citeren de Wet op de Handelspraktijken: “Gedurende de sperperiodes…is het verboden voor de sectoren van lederwaren en schoenen…aankondigingen van prijsverminderingen…of die prijsverminderingen suggereren, te verrichten, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemiddelen…" Er werden toen nog boetes uitgeschreven voor wie het waagde al te expliciet naar lagere prijzen te verwijzen.

DE OMGEKEERDE WERELD

En wat lezen we op 2 december 2017 pagina 1 van de grootste krant in Vlaanderen, Het Laatste Nieuws? Een goede samenvatting van de problematiek!

“Sperperiode begint, tijd om koopjes te doen"!!!

De solden beginnen over een maand, dus gaat nu de sperperiode in. Hét moment om koopjes te doen, want ook al mogen ze net niet promoten, één op de drie kleding- en schoenenwinkels (36%) geeft korting via koppelverkoop. Éen op de vier begint morgen, op koopzondag (2 december nvdr) al met fluistersolden….."

Meer nog, diezelfde krant wijdt op dinsdag 5 december twee volle pagina's aan hetzelfde fenomeen onder de titels:

"Goed voor de 'condities': de koopmarathon"

"De volle pot betalen wordt stilaan een uitzondering"

Een ras dat uitsterft: de goedzak die aan de kassa nog de volle pot betaalt. Na Singles Day, Black Friday, Cyber Monday en andere sinterklaaskortingen, zijn er nog volop koopzondagen en koppelverkoop, tot over een maand de echte solden van start gaan"

In het artikel wordt verder expliciet verwezen naar Torfs en andere Brantano's.

Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, stelt eveneens dat kortingen vandaag meer regel dan uitzondering zijn, en dat het gevaar bestaat dat de consument enkel nog zal willen kopen als er van de prijs afgaat. En hij gaat verder: “en te zeggen dat de grote online spelers zoals Amazon en Alibaba hier nog echt moeten 'beginnen'. Het wordt sowieso een survival of the fittest….De kortingproblematiek beperkt zich overigens niet tot de schoen- en modesector. Als eind oktober al drie grote automerken starten met hun 'saloncondities' (die overigens nog zullen 'verlengd' worden tot eind maart), dan is er inderdaad meer aan de hand.

Één belangrijke conclusie van alle experten: de marges staan onder druk!

En hoe reageert de politiek? De FOD Economie? De Middenstand wordt in onze maatschappij toch beschouwd als een van de sterke pijlers van onze economische structuur. En nu wordt het voortbestaan van diezelfde middenstand bedreigd door interne en externe factoren. Met belangstelling kijken we ook uit naar de grote Verenigingen van Zelfstandigen, UNIZO, UCM en het NSZ, met de vraag of en hoe zij er in zullen slagen de belangen van hun échte klanten, de zelfstandige ondernemers en middenstanders, te verdedigen naar de toekomst toe.