naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 11/12/2017

TRADITIONELE KLEUREN 

Wat het kleurenpalet betreft, staat november 2017 voor een zeer traditioneel beeld: bij de dames wordt steevast zwart op de eerste plaats vernoemd, gevolgd door bruin/cognac en de blauwen, de twee laatste groepen in willekeurige volgorde. Ook hier speelt uiteraard het verschil in aanbod in de winkel. Opvallend, dit najaar is het gebrek aan specifieke uitschieters in het kleurenpalet. Meestal komen er toch extra kleuren aan bod, zoals rood of purper, fluo, metallics of bling-bling, nu blijft alles kalm en onder de radar. Over de kleuren van de heren- en kinderschoenen deze keer geen grafieken, omdat hier niet speciaals te melden valt. Bruin en zwart blijven standaard voor de heren, en de kinderen kiezen ook voor de klassiekers, en multicolor voor casuals en sneakers.

KLASSIEKE MODELLEN. HOGE LAARZEN BLIJVEN ACHTEROP

Net zoals voor de kleuren, blijven ook de modellen heel voorspelbaar en klassiek tijdens de voorbije novembermaand. Bij de dames zijn pumps en booties/bottines/bottillons samen goed voor driekwart van de omzet, gevolgd door de onuitroeibare sneakers en baskets. Acht op de tien winkeliers vermelden nog geen hoge laarzen in hun statistieken. Volgens de gegevens waarover we beschikken, zouden slechts 3 paar hoge laarzen per 100 paar verkocht worden.

Ook de heren houden het klassiek: city classics en molières zijn goed voor 30% en bottines en boots nog eens voor 30% van de verkopen. Ook hier volgen sneakers en casual sportschoenen op de derde plaats. Opvallend bij de heren is de vrij goede verkoop van pantoffels, goed voor 8 paar op 100. De kinderen tenslotte kiezen voor booties en bottines (44%), gevolgd door baskets en sportschoenen. Hier doen de hoge laarsjes (bij de meisjes) het iets beter met zo'n 12%. Een vrij normale, rustige novemberverkoop, zonder veel commotie, maar er is één grote problematiek die meer dan ooit de kop opsteekt: