naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2017: TELEURSTELLEND!

September = hoop, oktober = teleurstelling

René Broekaert

Dat is in vier woorden de samenvatting van de verkopen in de schoen- en lederwarendetailhandel tijdens de voorbije twee maanden. September 2017 kende een spectaculaire omzetstijging van bijna 27% ten opzichte van de (slechte) maand september 2016.Maar oktober bracht de grote domper op de feestvreugde: met 25,7% omzetverlies en 24,5% minder verkochte paren dan in oktober vorig jaar werd de branche terug naar af verwezen. De eindelijk verworven plus van september kunnen we volledig vergeten.

Toch is er nog een tikkeltje positief nieuws: eind oktober 2016 lag de gecumuleerde omzet van de eerste tien maanden nog 6,3% lager dan in 2015. Vandaag kunnen we bijna spreken van een status quo ten opzichte van vorig jaar en er zijn nog twee maanden te gaan, dus, hoop doet leven.

DIVERSE VERKLARINGEN

Niemand kan precies aangeven waar het schoentje wringt en hoe die plotse terugval van de kooplust te verklaren is. Zoals altijd worden de klassieke argumenten aangehaald. De weersomstandigheden waren inderdaad niet ideaal. Oktober was te warm en te droog. De gemiddelde maximumtemperatuur in ons land bedroeg in oktober 16,4°, of bijna twee graden meer dan het langjarige gemiddelde (14,7°), en er viel ook veel minder regen dan normaal (43 mm tegenover gemiddeld 75 mm). Dat is uiteraard geen herfstweer, maar dat alleen kan die grote terugval van de animo bij de consument niet verklaren.

MIDSEASONKORTINGEN

Praktisch alle collega's die aan onze enquête meewerken, zijn het erover eens dat de midseasonkortingen, die voornamelijk door de grotere schoen- en modefiliaalzaken worden aangeboden (zelfs tot 50% kortingen), de echte boeman zijn. “Die politiek heeft voor gevolg dat de consument kortingen vanzelfsprekend begint te vinden. Hij maakt geen onderscheid meer tussen goedkopere merkloze artikelen bij discounters en duurdere kwaliteits- en merkproducten die in de traditionele modehandel worden aangeboden", aldus een collega.
“Wachten, er zal altijd wel ergens korting zijn", zo redeneren meer en meer consumenten. En toch blijkt uit de gegevens waarover we beschikken, dat ook de filiaalzaken een belangrijke minverkoop hebben moeten slikken in oktober. Niet alleen in de stenen winkels, maar ook op het internet bieden de grote internationale jongens hoge kortingen aan. Men signaleert ons dat hier soms merkwaardige handelspraktijken worden toegepast. Een bepaald model wordt op een internationale website met hoge korting aangeboden, maar wie wil bestellen, krijgt de boodschap dat 'die maat of deze kleur' niet meer voorradig is. En dan rekent de webverkoper er wel op dat de klant een ander paar zonder of met veel minder korting zal bestellen. Dat is een tactiek die je uiteraard in de traditionele handel niet kunt toepassen.